Co dělat v krizové situaci?
Připluli jste k molu, vítr vane z boku a ihned vás stočil. Roh zádi je od mola jen pár centimetrů. Vypadá to na škody a s nimi i na odplouvající kauci. Jak takovou situaci řešit?
Dostali jste se do situace, která vznikla drobným zaváháním při přístavním manévru. I když vše uděláte od této chvíle dobře, vaše situace se za moment opticky ještě zhorší. V té chvíli obvykle ztratíte nervy. Než byste vše vyřešili, zvolníte a prohrajete.
Pojďme si situaci rozkreslit, ukázat si, co se děje, co se bude dít v jednotlivých krocích a co musíte udělat, abyste odešli se štítem a nikoli na štítě.
Obrázek 1
Na obrázku 1 vidíte vaši situaci. Směr větru je jasný, zelená šipka ukazuje, co byste si přáli, aby jachta udělal. Modrá šipka je bohužel to, co se bude v reálu dít.
Připluje tedy zádí k molu, vyhodíte na břeh návětrné záďové lano a rychle ho uvážete. To je pro další úspěch klíčové. Jakmile je lano uvázané, zařadíte přední chod motoru a kormidlo máte stočené proti větru. Jakmile se návětrné lano napne, přidáte plyn. V silnějším větru se nesmíte bát být s plynem radikálnější.
Nyní byste si přáli, aby se příď stočila proti větru. To by znamenalo vaše vítězství. Příď ale zůstane stát tam, kde je a k vašemu zděšení se posune záď po větrua blíže k molu. Je to dáno proudem vody, který se opírá do kormidla a posouvá záď v našem případě vpravo.
Obrázek 2
Zde jsme v krizové situaci. Záď se posunula velmi blízko molu. Někdy to jsou jen jednotlivé centimetry. Mezi zádí a molem vře voda od lodního šroubu. Situace se zhoršila a zdá se, že co by mělo fungovat, nefunguje! V tento okamžik má většina méně zkušených skipperů tendenci rezignovat. Přestanou věřit tomu, co dělají a stáhnou plyn. To znamená prohru, protože v té chvíli jachta skončí zádí na molu.
Vy musíte věřit tomu, že co děláte, děláte správně. Musíte ještě přidat plyn!
Nyní byste chtěli, aby se celá jachta posunula od mola a proti větru. Nestane se tak. Pouze příď se stočí proti větru.
Obrázek 3
A to už jsme u obrázku 3. Už vidíme, že se naše situace zlepšuje. Jachta se stáčí přídí proti větru. I záď již je dále od mola. Nyní stačí nedělat nic, nechat kormidlo i plynovou páku tam, kde byly. A čekat.
Obrázek 4
Dostáváme se z krize, loď máme stabilizovanou a pod kontrolou. To je okamžik, kdy si můžeme oddychnout a jít ukázat mooring. Vyhráli jsme.
Jedna rada na závěr
I když to třeba jindy neděláte, v silném bočním větru se hodí nějaký ten fendr na záď. Manévr se nemusí povést přesně a může dojít k opření zádě o molo. Pokud je betonové, bude to na něm vidět. Škoda nemusí být velká, bude spíše kosmetická, ale bude hodně vidět. To znamená, že může být drahá.
Pokud byste se o přístavních manévrech chtěli dozvědět něco více, neby byste měli zájem se je naučit prakticky, pořádáme praktické kurzy v Praze a v Chorvatsku.
7636
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?