Search
× Search
Co dělat v krizové situaci?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co dělat v krizové situaci?

Připluli jste k molu, vítr vane z boku a ihned vás stočil. Roh zádi je od mola jen pár centimetrů. Vypadá to na škody a s nimi i na odplouvající kauci. Jak takovou situaci řešit?

Dostali jste se do situace, která vznikla drobným zaváháním při přístavním manévru. I když vše uděláte od této chvíle dobře, vaše situace se za moment opticky ještě zhorší. V té chvíli obvykle ztratíte nervy. Než byste vše vyřešili, zvolníte a prohrajete.

Pojďme si situaci rozkreslit, ukázat si, co se děje, co se bude dít v jednotlivých krocích a co musíte udělat, abyste odešli se štítem a nikoli na štítě.

Obrázek 1

Na obrázku 1 vidíte vaši situaci. Směr větru je jasný, zelená šipka ukazuje, co byste si přáli, aby jachta udělal. Modrá šipka je bohužel to, co se bude v reálu dít.

Připluje tedy zádí k molu, vyhodíte na břeh návětrné záďové lano a rychle ho uvážete. To je pro další úspěch klíčové. Jakmile je lano uvázané, zařadíte přední chod motoru a kormidlo máte stočené proti větru. Jakmile se návětrné lano napne, přidáte plyn. V silnějším větru se nesmíte bát být s plynem radikálnější.

Nyní byste si přáli, aby se příď stočila proti větru. To by znamenalo vaše vítězství. Příď ale zůstane stát tam, kde je a k vašemu zděšení se posune záď po větrua blíže k molu. Je to dáno proudem vody, který se opírá do kormidla a posouvá záď v našem případě vpravo.

Obrázek 2

Zde jsme v krizové situaci. Záď se posunula velmi blízko molu. Někdy to jsou jen jednotlivé centimetry. Mezi zádí a molem vře voda od lodního šroubu. Situace se zhoršila a zdá se, že co by mělo fungovat, nefunguje! V tento okamžik má většina méně zkušených skipperů tendenci rezignovat. Přestanou věřit tomu, co dělají a stáhnou plyn. To znamená prohru, protože v té chvíli jachta skončí zádí na molu.

Vy musíte věřit tomu, že co děláte, děláte správně. Musíte ještě přidat plyn!

Nyní byste chtěli, aby se celá jachta posunula od mola a proti větru. Nestane se tak. Pouze příď se stočí proti větru.

Obrázek 3

A to už jsme u obrázku 3. Už vidíme, že se naše situace zlepšuje. Jachta se stáčí přídí proti větru. I záď již je dále od mola. Nyní stačí nedělat nic, nechat kormidlo i plynovou páku tam, kde byly. A čekat.

Obrázek 4

Dostáváme se z krize, loď máme stabilizovanou a pod kontrolou. To je okamžik, kdy si můžeme oddychnout a jít ukázat mooring. Vyhráli jsme.

Jedna rada na závěr

I když to třeba jindy neděláte, v silném bočním větru se hodí nějaký ten fendr na záď. Manévr se nemusí povést přesně a může dojít k opření zádě o molo. Pokud je betonové, bude to na něm vidět. Škoda nemusí být velká, bude spíše kosmetická, ale bude hodně vidět. To znamená, že může být drahá.

Pokud byste se o přístavních manévrech chtěli dozvědět něco více, neby byste měli zájem se je naučit prakticky, pořádáme praktické kurzy v Praze a v Chorvatsku. 

7636
Na horu