Co dělat, když nedrží kotva
Hodíte kotvu, vypustíte řetěz, zacouváte, vyzkoušíte ji a zjistíte, že nedrží. Vlečete ji po dně. Co máte v takové chvíli udělat?
Ještě předtím, než začneme probírat správná řešení, se nejprve podíváme na samotnou zkoušku kotvy. Kotvu je třeba vyzkoušet vždy, když se chystáme stát na kotvě dlouhodoběji. Tedy kotvíme-li jinak než na čtvrthodinovou koupačku. Jakmile máme kotvu zarytou do dna, pomalu přidáváme zpětný chod. Nejprve pomalu, aby se kotva mohla do dna pořádně zarýt. Kotva drží a my přidáváme plyn. Nebojte se v závěrečné fázi testu přidat plyn nad 2000 otáček. Kotva musí držet!
Najdou se i kormidelníci, kteří nechtějí příliš přidávat plyn, aby se kotva nevytrhla. Je to špatná úvaha. Má-li se kotva vytrhnout, ať se vytrhne při zkoušce. Je to lepší, než kdyby se utrhla v noci. raději třikrát kotvit, než v noci skončit na kamenech.
Vypustit více řetězu
Často je na vině malá délka kotevního řetězu. Kotevník špatně odhadl délku řetězu, nebo jsme podcenili hloubku. Třeba proto, že hloubkoměr ukazuje hloubku od kýlu a nikoli od hladiny. K podcenění hloubky může dojít a náprava je snadná. Vypustíte-li více řetězu, nemůžete nic zkazit. Více řetězu lépe drží, minimem by měl být čtyřnásobek hloubky.
Zakotvit znovu
Nepomůže-li delší řetěz, je třeba kotvu vytáhnout nad hladinu a zakotvit znovu. Je-li vidět na dno, vybíráme místo, kde není na dně mořská tráva. To znamená, že kotvu vypouštíme na světlém písku, nikoli do tmavých řas. Není-li na dno vidět, s lodí popojedeme a vybereme jiné místo. Vypouštíme kotvu a pomalu couváme. Jen tak, abychom napínali řetěz, nikoli abychom kotvu za sebou táhli. Fouká-li vítr, obvykle stačí se nechat větrem snášet. Jakmile máme na dně dostatek řetězu, pomalu couváme a znovu začínáme testovat stejně, jak již bylo zmíněno. Přílišná rychlost při vypouštění kotvy může znamenat, že kotvu potáhneme po dně a nebude mít tendenci se zarýt.
Písek nebo skála
Světlé dno nemusí vždy znamenat písek. Někdy může jít o skálu, nebo jen slabou vrstvu písku na skále. Na takovém dně kotva nedrží. Kotevník ale v tom případě uslyší, že kotva skáče po skále. Nebo to může cítit, pokud položí ruku na řetěz.
Zjistíte-li skálu, přejeďte jinam, kotva vám nebude držet.
Chcete-li vědět o kotvení více, máme pro vás ve středu od 1800 online přednášku.
5580
Související články
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Kurz noční plavby a bezpečného kotvení
Na podzim jsme připravili nový zdokonalovací kurz pro méně zkušené (nebo méně sebejisté) jachtaře. Tentokrát půjde o kurz noční plavby a bezpečného kotvení. Znovu jde o třídenní kurzy, podobně jako kurzy přístavních manévrů, které budou probíhat v Chorvatsku.
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 4
Další rozdíl mezi katamaranem a jednotrupou lodí najdeme v kotvení. na rozdíl od jednotrupé jachty, klde je kotva a kotevní vrátek na přídi, je na na katamaranech obvykle vrátek před stěžněm mezi plováky. Proto je třeba kotevní řetěz při kotvení fixovat lanem na obě přídě plováků.
Již dnes online přednáška o kotvení
Již dnes online přednáška o kotvení
Již dnes večer od 19:00 proběhne online přednáška Jak bezpečně kotvit. Ještě máte možnost se přihlásit, půjde o poslední přednášku o kotvení před letní sezónou. O kotvení se dozvíte první i poslední. Myslím o bezpečném kotvení... Také se dozvíte, kde se dělají nečastější chyby a proč kotvy tak často nedrží. Naučíme vás kotvit a vaše plavby budou bezpečnější, zajímavější a romantičtější.