Co dělá Milan Koláček a koho hledá k sobě
Co dělá v poslední době sólový jachtař Milan Koláček? Že není tolik vidět na vodě… Pátrání po jachtaři začalo v brněnském podzemí pod Hlavním nádražím. To je to nádraží, které se již tři desítky let posouvá na jih. Za tu dobu bych čekal, že se nachází někde mezi Drasenhofenem a Poysdorfem.
Od Milana jsem dostal adresu a já se rovnou z perónu spustil do brněnského podzemí s tím, že se nablížím metrem. Chyba lávky. Vynořil jsem se u Prioru, co je teď snad Tesco a tam mě nějaká děcka poslala na šalinu.
Foto archiv Milana Koláčka
Čelen na Esse 8.50
To byl můj poslední zážitek s brněnskou veřejnou dopravní sítí, protože pak už si mě vyzvedl Milan a odvezl do své dílny.
Milan je kromě odborníka na jachting také kouzelník přes kompozity. Vyrábí různé kompozitové věci. Ale pojďme popořadě.
Ve dvou místnostech areálu bývalé Drutěvy rozjel Milan Koláček výrobu nejrůznějších kompozitových součástek, které jsou náročné na kvalitu zpracování. Výroba probíhá formou vakuové infuze a RTM (vysokotlaké vstřikování), které má Milan v malíčku. Některé produkty vyrábí z klasického sklolaminátu, ve většině však jsou použita karbonová vlákna.
Foto archiv Milana Koláčka
Střechy na katamarany Fountaine Pajot.
V poslední době zabírají hodně prostoru v dílně střechy nad kormidelny katamaranů Fountaine Pajot. Milan je vyrábí na objednávku pro nové majitele těchto lodí. Střechy vyrábí RTM technologií ze sklolaminátového sendviče, opatřené jsou nerezovými doplňky a montovány na hotové lodě v přístavu v La Rochelle.
Nejde ale o jediné výrobky pro jachting, které opouštějí brněnskou dílnu. Jistě znáte plachetnice Seascape. Dnes se jedná o First 27 loděnice Beneteau. Jachty mají karbonový stěžeň vyráběný českou firmou Compotech. Na tyto lodě Milan vyrábí sofistikované držáky na sálingy. Jedná se o jednodílný držák na jeden pár sálingů. I když jsem viděl formy, ve kterých držák vzniká, stále nechápu, jak se může podařit něco podobného vyrobit z jednoho dílu. To je ale Milanovo know how.
Foto archiv Milana Koláčka
Držák na sálingy na First 27.
Celé lodě se do brněnské dílny nevejdou. Nejblíže celku byla kompletní rekonstrukce plachetnice Moth vynikajícího francouzského závodníka Benoit Marie. Rekonstrukcí nemyslím opravu staré lodě, ale přestavbu nové lodě za účelem zvýšení výkonu. Benoit Marie chtěl vyměnit hrazdy připomínající křídla za skutečná pevná karbonová křídla. Jednalo se o celkovou přestavbu lodě. Milan vyřezal zevnitř veškeré přepážky, vyrobil formu na křídla, vytvořil křídla, vše zkompletoval a vznikla loď, která je lehčí a tužší než původní produkt, když se na něj Milan poprvé podíval. Benoit Marie také hlásil vyšší absolutní rychlosti nově upravené lodě.
Ale nejsou to jen věci pro lodě, které Milan vyrábí. Vakuovou infuzí tvoří ramena pro výrobní roboty do autoprůmyslu, nebo třeba části zajímavých karbonových tyčí pro Compotech.
Foto archiv Milana Koláčka
Výroba pevného křídla na Moth.
Takové věci Milan Koláček dělá. Tyto a mnohé další, jako třeba karbonové čeleny na plachetnice. Co se jachtingu týče, ten je nyní odstaven na vedlejší kolej. Neznamená to ale, že by se nechtěl vrátit. Když bude příležitost, znovu rád do sólového jachtingu naskočí.
Někoho k sobě
Brněnskou dílnu tedy opouští jeden sofistikovaný výrobek za druhým. Je jich už tolik, že se Milanovi nedostává sil. Proto shání dalšího pracovníka na plný úvazek. Ideálně zručného, se zkušeností s kompozity (nemusí to být podmínka, pokud se rychle a ochotně učíte). Pokud tedy máte zájem, se něco přiučit, ozvěte se Milanovi mailem na milan@seaconcept.cz.
5409
Související články
Rozhovor s Milanem Koláčkem před druhou etapou
Rozhovor s Milanem Koláčkem před druhou etapou
Ve 1400 startuje Milan Koláček do druhé etapy Les Sables – Horta. 1275 mil sólo z Azor do Les Sables. Co řekl Milan před startem?
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Za posledních 24 hodin upluli Koláček s Brasseurem 377 mil. Jen 3 lodě z celého startovního pole byly rychlejší. Nejrychlejší Italové Rosetti a Sericano upluli 383,3 míle.
Koláček: Náročný Biskaj a dlouhý spinaker
Koláček: Náročný Biskaj a dlouhý spinaker
Druhá část rozhovoru s Milanem Koláčkem před závodem Les Sables - Horta. Jaké má s tratí závodu zkušenosti, co může rozhodnout a jak vypadá ideální trasa?