Class 40 bez přídě
Vývoj závodních jachet letí v posledních letech cvalem. Jednou z cest, kterou uhání, jsou jachty s kulatou přídí. Průkopníkem v tomto směru je designér David Raison.
V roce 2011 zvítězil David Raison v závodu Minitransat na svém vlastním designu Magnum. Ošklivá jachta s kulatou přídí nedala svým soupeřkám šanci. Od té doby kralují jachty tohoto typu třídě Classe Mini.
Magnum způsobila změny i ve třídách Class 40 a Imoca, ale nebyly na první pohled tak výrazné. Přídě se rozšířily, ale stále zůstaly příděmi.
Nyní přichází revoluční změna do třídy Class 40. Nová jachta Credit Mutuel Iana Lipinského bude klasickým designem Davida Raisona. Podívejte se na širokou kulatou příď. Jak si novinka povede bychom měli vidět již na podzim při Transat Jacques Vabre.
Můžeme si všichni říkat, že taková jachta není hezká. Ztrácí elegantní tvary, na které jsme byli zvyklí. Na druhou stranu je jasné, že bude-li podobně rychlejší, jako byla v roce 2011 Magnum, budou nadále jachty Class 40 vypadat takto. A stejnou cestou půjdou i běžné turistické jachty. Představte si čtyřicítku s dvojicí kajut na přídi… Fantasie pro charterové firmy. A na estetiku si zvykneme.
4368
Související články
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Olympic 32, rychlost v genech
Olympic 32, rychlost v genech
Krása klasické jachty, nebo rychlost? To je třeba si rozhodnout před tím, než si vyberete Olympic 32. Jedná se o koncept, který musí lákat každého milovníka rychlosti.
Nejsou lidi…
Nejsou lidi…
Offshore jachting zažívá díky třídám IMOCA, Class 40 a Classe Mini nevídaný boom. V současné době se staví několik desítek nejmodernějších lodí, jejichž cena se u třídy IMOCA pohybuje mezi 120 a 150 miliony korun! Za jednu. Boom ale naráží na problém, který byl u nás známý již z doby plánovaného hospodářství. Nejsou lidi!