Bezpečné vázaní lana na vazák
Při přípravě lan před přistáním je možné uvázat konec na vazák různými způsoby. Většina jachtařů používá oko s dračí smyčkou, které se provlékne středem vazáku a přehodí přes oba konce. Po provléknutí vyvazovacím okem na molu se druhý konec uváže na vazák a je hotovo.
Při odplouvání je třeba provléci okem na mole delší konec lana. Pokud je na mole oko a ne vazák, občas se stane, že na konci lana vznikne uzel a lano se zasekne v tahu v momentě, kdy potřebujete rychle vyplout. Lano zůstává zaseknuté na mole a dračí smyčku na lodi jen tak nepovolíte. Střed lodě vychází přímo na kotvy lodí okolo a problém je na světě. Jak se takové situace vyvarovat?
Stačí, když zapomenete na dračí smyčku a oba konce lana uvážete na vazák lodi klasicky, tedy buď systémem zámků (lodní smyčka), nebo 0-8-8-0, jak doporučuje RYA. Výhodou tohoto řešení je, že máte možnost kdykoliv odvázat oba konce z vazáku a to, i když jsou pod velkým tahem. Můžete tak zaseklé lano v tahu z lodi bez problému odvázat a hodit do vody. Loď nezničíte a pro lano se vždy můžete vrátit.
Pokud máte lana již zavázaná bez dračí smyčky, můžete udělat ještě jednu věc, která naprosto eliminuje riziko zamotání lana na mole. Na kurzech vždy učím nové kapitány, aby si předtím, než vyplují, prohodili lana na vazáku. Tedy aby delší konec lana uvázali jako první na spodek vazáku a nahoru převázali kratší konec, který nebývá delší než metr. Ten se pak na povel kapitána uvolní a vzdálenost, kterou konec lana musí urazit, než proklouzne vyvazovacím okem na mole, je minimální. Tato metoda spolehlivě funguje i při užívání bočních springů, pro odplutí z bočního stání.
Nevýhodou může být velký objem lana na vazáku speciálně na menších lodích, ale z osobní zkušenosti vím, že se vždy na vazák nějak poskládáte.
Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv způsob, během přípravy doporučuji vzít kratší konec lana se smyčkou (nebo bez) a ještě před zavázáním na vazák jej přehodit přes zábradlí. Tedy aby lano bylo správně nachystané pro hození na molo. Pokud lano nejprve vyvážete a poté celou jeho délku ve smotaných smyčkách podvlíkáte pod zábradlím, riskujete, že v případě upuštění se dlouhé lano může snadno namotat na propeler.
12851
Související články
Proč měnit dlouhý za krátký?
Proč měnit dlouhý za krátký?
Uvazujete-li jachtu u mola, ve většině případů máte na vrchu vazáku dlouhý konec lana. Proč před vyplutím udělat změnu, dlouhý konec převázat dospodu a krátký navrch?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být na plachetnici dlouhé otěže a výtahy, aby to bylo dost dlouhé, ale ne zase příliš?
Dotahování mooringu bez práce
Dotahování mooringu bez práce
Stále často vidíme v přístavech a marínách, jak je jachta vyvázána záďovými lany a na přídi si bowman při dotahování mooringu snaží uskřinout kýlu. Přitom je to zbytečné, vše je možné dělat bez námahy.