Bezpečně nebo nebezpečně k molu?
Vítr fouká z boku a vy potřebujete zacouvat k molu. Najíždět z jedné strany je záruka bezpečnosti, naopak připlout ze strany druhé znamená, zadělat si na problémy.
Podívejte se na trojici kreseb. Máte na nich jachty A s B. Jachta A začíná couvat mírně proti větru proti místu, na které chce zacouvat (označené křížkem). Jachta B naopak začíná couvat po větru od místa, na které chce nacouvat. To je první obrázek. Už víte, jak která z jachet skončí u mola?
Grafika Lodní noviny
Jaké síly na lodě působí?
Podívejte se na obrázek druhý. Na něm jsou naznačena vytočení kormidel jachet, která jsou potřebná proto, aby jachty docouvaly na zvolená místa. Vedle přídí jachet jsou naznačeny síly, které na přídě lodí působí. Zeleně je pohyb přídě vlivem vytočení kormidla a červeně je síla, kterou na příď působí vítr. U lodě A síly působí proti sobě a vyrovnávají se. Poloha lodě je stabilní. Jachta dokáže plout bokem na vítr a splouvat ke zvolené pozici. U lodě B působí obě síly stejným směrem. Mají tendenci příď stáčet po větru.
Grafika Lodní noviny
Moje volba je A
Na posledním obrázku je vidět, jak lodě skončí ve chvíli, kdy docouvají k molu. Já osobně bych chtěl stát za kormidlem jachty A. Pokud vy se k molu vydáte z pozice jachty B, přeji vám hodně štěstí.
Mnoho o přístavních manévrech se dozvíte z naší knihy. Nebo vás vše můžeme naučit v praxi.
10046
Související články
Zítra a pozítří volné místo na přístavních manévrech v Praze
Zítra a pozítří volné místo na přístavních manévrech v Praze
Zítra a pozítří máme po jednom volném místu na přístavních manévrech v Praze. A od 12. do 24.6. kurzy nebudou. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, poslední příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Přerušení kurzů přístavních manévrů v Praze v červnu
Přerušení kurzů přístavních manévrů v Praze v červnu
Přístavní manévry v červnu budou přerušeny od 13. do 23. června včetně. Chystáte-li se na loď, musíte využít termíny před 13. červnem.
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?