Bezpečně nebo nebezpečně k molu?
Vítr fouká z boku a vy potřebujete zacouvat k molu. Najíždět z jedné strany je záruka bezpečnosti, naopak připlout ze strany druhé znamená, zadělat si na problémy.
Podívejte se na trojici kreseb. Máte na nich jachty A s B. Jachta A začíná couvat mírně proti větru proti místu, na které chce zacouvat (označené křížkem). Jachta B naopak začíná couvat po větru od místa, na které chce nacouvat. To je první obrázek. Už víte, jak která z jachet skončí u mola?
Grafika Lodní noviny
Jaké síly na lodě působí?
Podívejte se na obrázek druhý. Na něm jsou naznačena vytočení kormidel jachet, která jsou potřebná proto, aby jachty docouvaly na zvolená místa. Vedle přídí jachet jsou naznačeny síly, které na přídě lodí působí. Zeleně je pohyb přídě vlivem vytočení kormidla a červeně je síla, kterou na příď působí vítr. U lodě A síly působí proti sobě a vyrovnávají se. Poloha lodě je stabilní. Jachta dokáže plout bokem na vítr a splouvat ke zvolené pozici. U lodě B působí obě síly stejným směrem. Mají tendenci příď stáčet po větru.
Grafika Lodní noviny
Moje volba je A
Na posledním obrázku je vidět, jak lodě skončí ve chvíli, kdy docouvají k molu. Já osobně bych chtěl stát za kormidlem jachty A. Pokud vy se k molu vydáte z pozice jachty B, přeji vám hodně štěstí.
Mnoho o přístavních manévrech se dozvíte z naší knihy. Nebo vás vše můžeme naučit v praxi.
10354
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.