Bezpečně nebo nebezpečně k molu?
Vítr fouká z boku a vy potřebujete zacouvat k molu. Najíždět z jedné strany je záruka bezpečnosti, naopak připlout ze strany druhé znamená, zadělat si na problémy.
Podívejte se na trojici kreseb. Máte na nich jachty A s B. Jachta A začíná couvat mírně proti větru proti místu, na které chce zacouvat (označené křížkem). Jachta B naopak začíná couvat po větru od místa, na které chce nacouvat. To je první obrázek. Už víte, jak která z jachet skončí u mola?
Grafika Lodní noviny
Jaké síly na lodě působí?
Podívejte se na obrázek druhý. Na něm jsou naznačena vytočení kormidel jachet, která jsou potřebná proto, aby jachty docouvaly na zvolená místa. Vedle přídí jachet jsou naznačeny síly, které na přídě lodí působí. Zeleně je pohyb přídě vlivem vytočení kormidla a červeně je síla, kterou na příď působí vítr. U lodě A síly působí proti sobě a vyrovnávají se. Poloha lodě je stabilní. Jachta dokáže plout bokem na vítr a splouvat ke zvolené pozici. U lodě B působí obě síly stejným směrem. Mají tendenci příď stáčet po větru.
Grafika Lodní noviny
Moje volba je A
Na posledním obrázku je vidět, jak lodě skončí ve chvíli, kdy docouvají k molu. Já osobně bych chtěl stát za kormidlem jachty A. Pokud vy se k molu vydáte z pozice jachty B, přeji vám hodně štěstí.
Mnoho o přístavních manévrech se dozvíte z naší knihy. Nebo vás vše můžeme naučit v praxi.
9198
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?