180 sekund
Máme tu pro vás výsledek hádanky z minulého týdne. A věřte, že času do kolize je ještě mnohem méně, než předpokládali ti největší pesimisté z vás čtenářů.
Otázka zněla, kolik času má posádka jachty, která pluje rychlostí 6 uzlů, na odvrácení srážky s trimaranem letícím rychlostí 34 uzlů opačným kurzem. Důležité bylo, že šlo o noční setkání, tedy posádka jachty zahlédne nikoli samotný trimaran, ale jen jeho poziční světla.
Musíme se nejprve podívat do COLREGu na viditelnost pozičních světel.
Na lodích délky 12 – 50 m (trimaran MOD je dlouhý 21 metr) je viditelnost stožárového světla 5 mil, boční světla 2 míle. Protože se bavíme o trimranu plujícím na plachty, tak jde jen o boční světla, stožárovým světlem svítí loď se strojním pohonem.
Z kokpitu naší plachetnice, která si pluje rychlostí 6 uzlů, zahlédneme světla trimaranu na vzdálenost 2 mil. Obě lodě se vzájemně přibližují rychlostí 40 uzlů. Dvě míle jsou 1/20 ze 40, to znamená, že do srážky máme 1/20 hodiny. To jsou jen 3 minuty.
Pokud tedy v kokpitu zahlédnete světla protijedoucího trimaranu, který pluje rychlostí 34 uzlů, zbývají vám do kolize 3 minuty.
Teď si to představte. Ze tmy se začínají objevovat světla. Chvíli trvá, než je posádka v kokpitu zahlédne pořádně, než se zorientuje. To může být minuta. Protože na hlídce jsou nováčci, půjdou raději vzbudit kapitána. Je-li kapitán superrychlý, může být v kokpitu za 90 sekund. Než se zorientuje, rozkouká, to také chvilku trvá…
Naštěstí je pravděpodobnost kolize s podobnou lodí jen zanedbatelná, trimaran propluje pár metrů bokem. Než si všichni uvědomí, co se vlastně stalo, už je vidět jen záďové světlo.
4471
Související články
Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
Vojta Sládeček připravil článek o tom, že za určité situace plachetnice nemá „přednost“ před motorákem. Určitě je dobré o tom vědět, abychom se nerozčilovali a nebyli přitom za blbce.
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?