180 sekund
		
		
	Máme tu pro vás výsledek hádanky z minulého týdne. A věřte, že času do kolize je ještě mnohem méně, než předpokládali ti největší pesimisté z vás čtenářů.
Otázka zněla, kolik času má posádka jachty, která pluje rychlostí 6 uzlů, na odvrácení srážky s trimaranem letícím rychlostí 34 uzlů opačným kurzem. Důležité bylo, že šlo o noční setkání, tedy posádka jachty zahlédne nikoli samotný trimaran, ale jen jeho poziční světla.
Musíme se nejprve podívat do COLREGu na viditelnost pozičních světel.
Na lodích délky 12 – 50 m (trimaran MOD je dlouhý 21 metr) je viditelnost stožárového světla 5 mil, boční světla 2 míle. Protože se bavíme o trimranu plujícím na plachty, tak jde jen o boční světla, stožárovým světlem svítí loď se strojním pohonem.
Z kokpitu naší plachetnice, která si pluje rychlostí 6 uzlů, zahlédneme světla trimaranu na vzdálenost 2 mil. Obě lodě se vzájemně přibližují rychlostí 40 uzlů. Dvě míle jsou 1/20 ze 40, to znamená, že do srážky máme 1/20 hodiny. To jsou jen 3 minuty.
Pokud tedy v kokpitu zahlédnete světla protijedoucího trimaranu, který pluje rychlostí 34 uzlů, zbývají vám do kolize 3 minuty.
Teď si to představte. Ze tmy se začínají objevovat světla. Chvíli trvá, než je posádka v kokpitu zahlédne pořádně, než se zorientuje. To může být minuta. Protože na hlídce jsou nováčci, půjdou raději vzbudit kapitána. Je-li kapitán superrychlý, může být v kokpitu za 90 sekund. Než se zorientuje, rozkouká, to také chvilku trvá…
Naštěstí je pravděpodobnost kolize s podobnou lodí jen zanedbatelná, trimaran propluje pár metrů bokem. Než si všichni uvědomí, co se vlastně stalo, už je vidět jen záďové světlo.
 
 
 
		
		
	
	
	
			
	
	
		
						
		
	
	
		4550
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Související články
	Dotaz čtenáře na plavbu v plavebních drahách
	
	
	
	Dotaz čtenáře na plavbu v plavebních drahách
	Minulý týden jsme dostali dotaz od našeho čtenáře, který se týkal plavby v plavební dráze, respektive přednosti, jak se často říká.
 
	Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
	
	
	
	Motorák, nebo plachetnice, kdo má uhnout?
	Vojta Sládeček připravil článek o tom, že za určité situace plachetnice nemá „přednost“ před motorákem. Určitě je dobré o tom vědět, abychom se nerozčilovali a nebyli přitom za blbce.
 
	Kotevní světlo na mooringové bóji?
	
	
	
	Kotevní světlo na mooringové bóji?
	Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.