12 nebo 24 voltů?
Dlouho jsme byli zvyklí na standardní napětí v lodní síti 12 V. Jen velké jachty využívaly dvojnásobné napětí. Dnes se ale hranice pro použití 24 V snižuje. Vyšší napětí se používá i na menších jachtách. Jaký je důvod?
Na nových jachtách jsou rostou požadavky na elektrickou síť. Na stále menších jachtách jsou instalovány elektrické kotevní vrátky, příďové propelery, elektrické vinšny, osvětlení pod vodoryskou, klimatizace, měniče na 220 V a kdovíco dalšího. Co bylo dříve výjimkou, je dnes běžným standardem.
Problémem je, že tyto spotřebiče s velkými odběry jsou rozmístěné různě po lodi, nejsou na jednom místě, jsou daleko od baterek. Většina těchto spotřebičů sice běží jen krátkou dobu, ale při použití 12 V napětí, potřebují velký proud, který může přesahovat i 100 A.
Měděné kabely vedoucí na příď, například ke kotevnímu vrátku, musí mít veliké průměry, aby se minimalizovaly ztráty při vysokém proudu. A zde je jádro problému. Měď není levný a ani lehký materiál. Na lodích se bojuje na jedné straně o každou korunu nákladů a na straně druhé o každý kilogram. A najednou nás vysoká spotřeba nutí instalovat drahé a těžké kabely.
Řešením je změna napětí ze 12 V na 24 V. Proud klesne na polovinu. Díky tomu je možné snížit průřez kabelů a ušetřit na hmotnosti.
2862
Související články
Zimování jachty, elektrika a elektronika
Zimování jachty, elektrika a elektronika
Čtenář, který si prošel předchozích sedm dílů seriálu o zimování jachty, tuší, že nás čekají poslední dvě důležitá témata - elektřina a motor. V tomto dílu se blíže podíváme na to, jak na zimu připravit elektrické okruhy na lodi.
Pozor na akumulátory
Pozor na akumulátory
Od Martina Pichla jsme dostali dotaz na lodní baterie. Přinášíme vám k nim několik rad, které vám pomohou strávit na lodi příjemný týden.