Závod s časem pro favorita The Ocean Race
Vedoucí tým celkového pořadí The Ocean Race, vítěz dvou ze tří odjetých etap Holcim-PRB bojuje s časem. Zlomený stěžeň znamená velkou logistickou výzvu. Jde o statisíce euro a minuty a vteřiny spíše než dny a hodiny. Ve hře je nejdůležitější ze zbývajících etap.
Tým Holcim-PRB zažil na začátku čtvrté etapy nepříjemný šok, když za běžných podmínek přišel o stěžeň. V celkovém pořadí vede s 19 body, druhý v pořadí tým Malizia ztrácí 5 bodů. Za čtvrtou etapu se rozdělí 5 bodů, ale za pátou dvojnásobný počet. Právě pátá etapa je nyní tím, kam tým upírá veškeré své úsilí.
Třída IMOCA má k dispozici jeden náhradní stěžeň. Je určený pro podobné nehody. Jakmile bylo jasné, co se na Holcim-PRB stalo, začalo se ihned řešit, jak dostat nový stěžeň k lodi. Jedinou možností, jak dopravit stěžeň včas do Brazílie, aby mohl tým dokončit čtvrtou etapu, byla letecká doprava. Má to ale svá úskalí. Problémem není hmotnost stěžně (pár stovek kilo), ale jeho délka 28 metrů. Většina běžných letadel je rozdělena do sekcí. Například Boeing 737 má sekce o délce 10 m. A náklad se nakládá z boku. Na stěžeň nepoužitelné.
Na přepravu stěžně je tak nutné speciální nákladní letadlo, které je možné nakládat přes příď nebo záď. V úvahu přichází ukrajinský Antonov 124. Kvůli válce a zničení části flotily je přepravní kapacita velmi omezená. Podle odhadů odborníků by let z Francie do Brazílie se stěžněm vyšel na 1,5 – 2 miliony USD.
Alternativou by byl Boeing 747 s nakládáním vpředu, který se používá na některých pravidelných linkách. Zde by se cena mohla pohybovat mezi 300 000 a 400 000 USD. Holcim je sice švýcarská firma, ale i v zemi fialových krav žijí držgrešle.
Po zásahu účetního s kalkulačkou v hlavě tak padla možnost dokončení čtvrté etapy a vše se soustředilo na pátou část závodu. Holcim-PRB zamířila s nouzovou takeláží do Ria a náhradní stěžeň do přístavu. Bylo rozhodnuto, že invalidní jachta se přesune do USA na palubě nákladní lodě a do stejné destinace zamíří po vodě i nový stěžeň. Vše by se mělo mohlo stihnout. Nákladní loď s jachtou měla vyplout z Ria včera. Míří do Newportu a plavba bude trvat 16 dnů. Ve Francii nyní nakládají na jiný parník stěžeň. Ten by měl být v Newportu za týden. Podle týmu by vše mělo v ideálním světě vypadat následovně: Holcim-PRB by měla být v Newportu 18. května. Stěžeň bude na místě. Pracovníci týmu budou mít 48 hodin na postavení takeláže a přípravu lodě na transatlantickou etapu. Pokračování v závodu je zajištěno.
Tedy… Pokud se nic neposere…
Znamená to, že nyní mají členové týmu Holcim-PRB čas na odpočinek. Až do poloviny května. Pak už se nevyspí. Do startu páté etapy se pojede nonstop.
Když se nic nezasekne. Možností je na trati z Ria do Newportu více než dost.
Také logistika je součástí závodu kolem světa.
563
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.