showTop
× Search
Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Zastaví pastevci velbloudů dopravu v Suezu?

Suezský průplav zažívá turbulentní časy. V roce 2021 se šprajcla v kanálu kontejnerovka Ever Given a 5 dnů blokovala dopravu. Nyní jsou to jemenští pastevci velbloudů, kteří vytáhli z rukávu eso a zavřeli aortu moderního globalizovaného světa.

Globálnímu lodnímu průmyslu bylo doporučeno, aby se vyhnul Rudému moři, tedy hlavní trase z Asie do Evropy. Znamená to o třetinu delší trasu, více než 3000 mil navíc.

Během víkendu provedly vojenské síly USA a Velké Británie více než 60 náletů na cíle Hútiů v Jemenu. Vzbouřenci a ozbrojení pastevci koz napadají již několik týdnů kontejnerové lodě v Rudém moři pomocí raket a dronů. Zatím žádnou loď nepotopili. Ale co není, může být. Američané povstalce varovali, ale vzbouřenci v turbanech a s kalašnikovy jen pěstí hrozili do Washingtonu. Potom přišly letecké útoky, které však zatím mnoho nevyřešily.

Na základě nestability v jižní části Rudého moře bylo vydáno v úvodu zmíněné doporučení.

Spojené námořní síly, které útok provedly, doporučují lodím držet se daleko od průlivu Bab al Mandeb, kterým se vstupuje do Rudého moře. Průliv je široký jen 12 mil a v jižní části Rudého moře vede plavební dráha jen 10 mil od pobřeží Jemenu.

Mnohé organizace sdružující námořní přepravce vyzývají k tomu, aby se úžině vyhnuly. Už se to netýká jen kontejnerových lodí, ale také tankerů. A samozřejmě stejně se k potížím s velbloudy staví i pojistitelé. Již před útoky poklesl provoz tankerů úžinou o 15 – 20 %. Pro Suez, respektive Egypt, to znamená snížení příjmů. Je to katastrofa podobná řádění kobylek. A vzhledem k nestabilitě v této části světa je to jako vytažení další domino kostky ze základů již tak chatrné věže.

Rudé moře zatím není pro tranzit uzavřené. Zatím. Ale mnohé lodě k Bab al Mandeb mířící zpomalily, nebo se otočily a volí cestu starých objevitelů, cestu daleko na jih až k mysu Dobré naděje. Neplatí to však pro všechny lodě. Najdou se i tací rejdaři, kteří jsou dostatečně stateční na to, aby tam své muže poslali.

Došlo-li by k dlouhodobému uzavření Rudého moře, zvýšila by se poptávka po tankerech, kontejnerech a po přepravě suchého hromadného nákladu o 12 %, 11 % a 5 %, uvedl Rasmussen z organizace BIMCO, která je jednou z největších asociací sdružujících rejdaře. 

I když se to zdá daleko, rozmary mužů v turbanech budou mít vliv i na obsah našich peněženek.

Předchozí článek Rychlík na jih a jídlo na cestu kolem světa
Další článek Jak pracovat s předpovědí na týdenní plavbě
Vytisknout
454

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu