Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.
Podívejte se na úvodní fotografii, ze které jsme navíc připravili ještě výřez. Solidní 16 metrů dlouhá jachta má na přídi krásnou a kvalitní kotvu Spade o hmotnosti cca 30 kg. Cena jachty se bude pohybovat mezi 10 a 15 miliony korun českých, cena kotvy je cca 1000 EUR, což odpovídá 25 000 těch našich rupií. Masivní kotevní řetěz je s kotvou spojen šeklem za 5 EUR. Při bližším pohledu na šekl je jasně patrná jeho deformace. Nepůjde již nikdy povolit, to na jedné straně, ale na druhé také může kdykoli prasknout.
Foto Lodní noviny
Na šeklu je patrná deformace.
Odhadem jde o šekl, který by měl unést cca 1 500 kg (není-li vyroben z oceli tavené během čínského Velkého skoku 大躍進). To je zatížení, kterého je dosaženo při cca 40 uzlech větru (tabulka zatížení zde. V tabulce jsou použity staré parametry jachet, moderní lodě jsou mnohem širší). Nejde tedy o nijak extrémní podmínky, ale o běžnou bóru nebo letní bouřku.
Kotvit s podobným šeklem mezi kotvou a řetězem je tedy velmi nebezpečné. Nezáleží na tom, jak je v takovém případě kvalitní kotva, ale kolik vydrží poddimenzovaný šekl. Je třeba si uvědomit, že nebude-li držet kotva, bude se jachta pomalu sunout po větru. Pokud praskne šekl, odsune se velmi rychle, až bleskově (dle rychlosti větru).
Kvalitní spojovací prvek mezi řetěz a kotvu není levný. Na zmiňovanou jachtu stojí cca 85 EUR v případě Kong Swivel Anchor Connector, až po cca 470 EUR při volbě značky Ultra. Je to však prvek, na kterém je závislá bezpečnost jachty i její posádky. Porovnávat 85 EUR a 15 milionů Kč nelze. Pokud nechcete takto dramatické srovnání, potom srovnávejme 85 EUR proti ceně kotvy 1000 EUR. Znovu nepoměr.
Vše výše zmíněné jasně říká, že použít neadekvátní šekl na kotvě je nesmysl. Nesmysl jak z bezpečnostního pohledu, tak i z pohledu ekonomického.
12788
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Koncem minulého týdne se přehnala nad pobřežím Dalmácie fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč došlo k tolika nehodám?
Proč kotvit v botách?
Proč kotvit v botách?
Víte, proč je dobré mít při práci s kotevním vrátkem na nohou boty?
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?