showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Velmi nebezpečné šetření

Velmi nebezpečné šetření
Daniel Vodička

Velmi nebezpečné šetření

Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.

Podívejte se na úvodní fotografii, ze které jsme navíc připravili ještě výřez. Solidní 16 metrů dlouhá jachta má na přídi krásnou a kvalitní kotvu Spade o hmotnosti cca 30 kg. Cena jachty se bude pohybovat mezi 10 a 15 miliony korun českých, cena kotvy je cca 1000 EUR, což odpovídá 25 000 těch našich rupií. Masivní kotevní řetěz je s kotvou spojen šeklem za 5 EUR. Při bližším pohledu na šekl je jasně patrná jeho deformace. Nepůjde již nikdy povolit, to na jedné straně, ale na druhé také může kdykoli prasknout.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Na šeklu je patrná deformace.
Odhadem jde o šekl, který by měl unést cca 1 500 kg (není-li vyroben z oceli tavené během čínského Velkého skoku 大躍進). To je zatížení, kterého je dosaženo při cca 40 uzlech větru (tabulka zatížení zde. V tabulce jsou použity staré parametry jachet, moderní lodě jsou mnohem širší). Nejde tedy o nijak extrémní podmínky, ale o běžnou bóru nebo letní bouřku.

Kotvit s podobným šeklem mezi kotvou a řetězem je tedy velmi nebezpečné. Nezáleží na tom, jak je v takovém případě kvalitní kotva, ale kolik vydrží poddimenzovaný šekl. Je třeba si uvědomit, že nebude-li držet kotva, bude se jachta pomalu sunout po větru. Pokud praskne šekl, odsune se velmi rychle, až bleskově (dle rychlosti větru).

Kvalitní spojovací prvek mezi řetěz a kotvu není levný. Na zmiňovanou jachtu stojí cca 85 EUR v případě Kong Swivel Anchor Connector, až po cca 470 EUR při volbě značky Ultra. Je to však prvek, na kterém je závislá bezpečnost jachty i její posádky. Porovnávat 85 EUR a 15 milionů Kč nelze. Pokud nechcete takto dramatické srovnání, potom srovnávejme 85 EUR proti ceně kotvy 1000 EUR. Znovu nepoměr.

Vše výše zmíněné jasně říká, že použít neadekvátní šekl na kotvě je nesmysl. Nesmysl jak z bezpečnostního pohledu, tak i z pohledu ekonomického.

 

12788

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu