showTop
× Search
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři

Kolik hektolitrů saponátu skončí každou sobotu v moři v maríně Sukošan/Biograd/Seget/Split… Dovolená na jachtě je taková čistá dovolená. Neškodná na první pohled. Má ale i své stinné stránky.

Chorvatský server morski.hr zveřejnil fotografie čtenáře z maríny Agana nedaleko Trogiru. Nepochybně jde o sobotu a na snímcích je voda v maríně pokrytá saponátovou pěnou. Čtenář si stěžuje, že takto vypadá voda v místě, které je jen 100 metrů od pláže, kde se koupou turisté. Vlastně… Asi i domácí.

Je třeba začít trochou skepse. To jste tedy objevili trakař… Vylévání hektolitrů saponátu do moře je takovou letní oslavou soboty. Tato tradice je stará jako charter sám. Zatímco před čtvrt stoletím to byly litry mycích prostředků, lodí bylo málo, dnes jsou to hektolitry. Zelenější jsou v tomto ohledu jednotrupé jachty, katamaranům u jejich ekologické stopy bliká razantní červená.

Ano, mytí jachet je ekologická katastrofa. Alespoň pro okolí charterových základen.  Již několikrát jsme psali o vypouštění záchodů na kotvištích. Je to hnusné, ale příroda si s tím nějak poradí. Do určité míry. V porovnání s tím budou saponáty na charterových základnách mnohem účinnější zbraní na ekosystém. Jsou to sice čistící prostředky, ale také pěkné svinstvo…

Na druhou stranu si pojďme říci, co s tím. Že je třeba lodě umýt, to je fakt. Bez toho to v sobotu nejde. Že jsou k tomu třeba čistící prostředky, to je také fakt. Pak ale nezbývá nic jiného, než že skončí v moři.

 Je tu samozřejmě možnost používat ekologičtější produkty. Ty se ale obvykle liší nechutnou cenou. A stále jde jen o ekologičtější produkty, nikoli o ekologické. Také může jít o prostředky, které jsou ekologické jen svým designem.

Aby mělo smysl podobné produkty používat, nejprve by bylo třeba stanovit, co je opravdu k přírodě šetrné, nebo alespoň šetrnější. Pak by to muselo mít rozumnou cenu. Jo, taky by bylo dobré, kdyby to dokázalo odstraňovat nečistoty.

Potom by asi charterové společnosti na podobný produkt bez potíží přešly. Do té doby se ale bude bohužel pokračovat v praxi, kterou známe již po staletí.

V moři se přece ztratí vše.

Předchozí článek Noc v Chorvatsku byla neklidná, větrná
Další článek Vypsali jsme ještě jeden kurz manévrů v Praze
Vytisknout
1097

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu