Umíte plout rychle na bočák?
Nemáme-li na palubě plachtu, která by byla vhodná k plavbě na boční vítr, je obvykle naše rychlost menší, než by mohla být. Co s tím udělat?
Řešení je jednoduché. Abychom co nejlépe využili potenciál, který nám vítr nabízí, musíme co nejvíce otevřít genu. K tomu nám stačí kus provazu a na něm naklapávací kladka, nebo i jen obyčejná karabina.
Jde nám o to, abychom vedení otěže dostali co nejdále na bok, abychom plachtu i v její spodní části co nejvíce otevřeli. Pro tento účel je ideální klasická hliníková bortlajsna nebo středový vazák. Karabinu nacvakneme na otěž geny a provaz uvážeme na bortlajsnu. Dotáhneme tak, abychom odtáhli otěž na bok. Lanu, které odtahuje otěž od středu, se říká outhauler.
Další možností je použití další otěže. Přivážeme si na vazák na boku kladku, přes kterou povedeme druhou otěž přímo na vinšnu.
Takto nastavená gena je na boční vítr mnohem výkonnější. Pokud si chceme ještě více hrát s trimem, ovlivňujeme ho nyní nejen otěží, ale i outhaulerem.
Na moderních závodních lodích je outhauler standardní součástí takeláže. Na palubě se již nepoužívají podélné kolejnice na otěžový vozík geny. Otěž plachty je vedena přes kroužek, ke kterému vedou outhauler a inhauler. Otěž je tedy možné regulovat ve směru kolmém na osu lodi.
13151
Související články
Trimování jednoduše - hlavní plachta
Trimování jednoduše - hlavní plachta
U hlavní plachty máme, co se týká trimování, více možností. Níže je seznam jednotlivých trimovacích prvků a jejich vliv na tvarování, nebo ovládání hlavní plachty.
Trimování jednoduše - názvosloví
Trimování jednoduše - názvosloví
Pojďme se společně podívat na principy a způsoby trimování plachet. Pro začátek je dobré si připomenout obecné názvosloví, kterému je třeba rozumět, abychom věděli, o čem se vlastně bavíme.
Réčko na katamaranu dovede nepříjemně překvapit
Réčko na katamaranu dovede nepříjemně překvapit
Přecházíte ze světa jednotrupých lodí do rozměrného pohodlí katamaranů. První réčko vás může nepříjemně překvapit.