Srážky se stávají (i v době AIS)
Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.
Ke kolizi došlo v prosinci 2021 poblíž Nassau na Bahamách. Rozbor nehody a závěry vyšetřovatelů zveřejnil server gCaptain.
63 metry dlouhá superjachta MY Utopia IV a cisternová loď Tropic Breeze, která převáží ropné produkty, proplouvaly 23. prosince 2021 průlivem Northeast Providence Channel, když se obě plavidla srazila. Strojovna tankeru Tropic Breeze byla zaplavena a plavidlo se nakonec potopilo. Sedm členů posádky opustilo loď a bylo zachráněno. Tři z 12 členů posádky jachty Utopia IV byli zraněni.
Před srážkou kapitán jachty Utopia IV ovládal plavidlo, zatímco člen posádky navigoval a vedl deník na můstku. Na hlídce na můstku Tropic Breeze byl kapitán a jeden námořník.
Kapitán jachty Utopia IV krátce před srážkou opustil můstek, aby zkontroloval pasažéry. Člen posádky, který podle předpisů nesměl loď sám ovládat, zůstal na můstku sám a zaznamenával navigační údaje.
Ve 23:00 narazila příď lodi Utopia IV, která jela rychlostí asi 20 uzlů, přímo zezadu do Tropic Breeze, která se pohybovala rychlostí pouhých 5 uzlů.
Nikdo na Utopia IV ani Tropic Breeze nehlásil, že by na radaru viděl druhé plavidlo. Podle vyšetřovací zprávy je pravděpodobné, že se nikdo během 12 minut před srážkou na radar nepodíval.
Během plavby byl automatický identifikační systém lodi Tropic Breeze nefunkční kvůli problémům s napájením. Vyšetřovatelé uvedli, že kdyby AIS fungoval, na jachtě Utopia IV by mohli před srážkou zjistit polohu Tropic Breeze a systém Tropic Breeze by byl schopen identifikovat polohu jachty, která se k ní blížila zezadu.
Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že kdyby obě plavidla řádně vedla pozorování, pravděpodobně by o sobě věděla a mohla podniknout kroky potřebné pro zabránění srážce.
Výsledkem vyšetřování je závěr, že ani na jednom můstku nebylo vedeno důsledné monitorování situace.
Navíc je zřejmé, že přecenění funkčnosti systému AIS, může mít vážné následky. Díky jednoduchosti interpretace údajů AIS se často zapomíná na radar, který, jak je vidět i na tomto případě, je stále v některých případech nenahraditelný.
1280
Související články
Jak spí sóloví jachtaři
Jak spí sóloví jachtaři
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat?
První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň
První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň
Dnes se na České námořní rallye odjely dva karusely a navigačka. Při navigačce došlo ke kolizi. Byla to kolize spektakulární. V terminologii vojenského námořnictva došlo k položení příčky na T.
Proč je radar nejlepší pomocník na kotvení
Proč je radar nejlepší pomocník na kotvení
Jaký přístroj na palubě vám nejvíce pomůže při kotvení? Kotevní vrátek do této soutěže samozřejmě nepatří. Vyřadíme-li ho, pak je to radar.