Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.
Zde máme obrázek tří předních plachet, používaných na jachtách IMOCA (Vendée Globe), které se pokusíme představit.
Spi
U nás bychom tuto ohromnou plachtu označili jako genaker. Francouzi ho nazývají asymetrický spinaker. Na lodích IMOCA jde o plachtu s plochou kolem 400 m2. Je určena do slabého zadoboku 5 – 20 uzlů. Na moderních lodích IMOCA ji už obvykle nenajdeme. Speciálně ne na těch s foily. Důvodem je rychlost lodi. Čím je jachta rychlejší, tím ostřejší je zdánlivý vítr, na který pluje (viz obr.). Proto potřebuje plachtu na ostřejší vítr. Navíc rychleji pluje, rychlejší je zdánlivý vítr, který na loď působí a o to rychleji se může rozjet. Platnost tohoto tvrzení je omezena.
Grand Gennaker
Grand Gennaker připomíná velikou a hlouběji střiženou genu. Může také připomínat Code 0, ale opět s hlubším střihem. Jeho plocha dosahuje 300 m2. Je určen do větru o rychlosti do 30 uzlů. Úhel větru 120 – 160°.
Petit Gennaker
Petit Gennaker již není vytahován až na vrchol stěžně. Jeho plocha dosahuje jen zanedbatelných 200 m2. Je určen do silnějšího větru. Jeho střih je plošší, díky tomu je možné ho použít i na poměrně ostré kurzy ve slabším větru.
6280
Související články
Trimování jednoduše - hlavní plachta
Trimování jednoduše - hlavní plachta
U hlavní plachty máme, co se týká trimování, více možností. Níže je seznam jednotlivých trimovacích prvků a jejich vliv na tvarování, nebo ovládání hlavní plachty.
Nejúspěšnější sponzor IMOCA končí
Nejúspěšnější sponzor IMOCA končí
Společnost PRB končí se sponzoringem týmu IMOCA. Dvojnásobný vítěz Vendéé Globe už v dalším ročníku triumf nepřidá. Loď Holcim-PRB je na prodej. Končí firma, která se angažovala v offshore jachtingu 33 let.
Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
Za 5 dnů startuje transatlantický doublehanded závod Transat Cafe L´Or.Milan Koláček, Pierre Brasseur a 74 lodí na startu. Class40, Ocean Fifty, IMOCA i nejrychlejší offshore lodě na světě 32 metry dlouhé trimarany Ultim. Největší letošní závod přes oceán. S naší účastí.