showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Plachty povolit, nebo přitáhnout?

Proč může plout plachetnice rychleji než vítr
Daniel Vodička

Proč může plout plachetnice rychleji než vítr

Na turistické jachtě jsme rádi, že se blížíme rychlosti větru. Sportovní jachty ji dokážou překonat. Některé závodní speciály dokonce létají třikrát rychleji, než vítr fouká. Jak je to možné?

Je to docela jednoduché. Za vším hledejte zdánlivý vítr. Tedy vítr, který na jachtu působí, když se pohybuje. Máme skutečný vítr a vítr zdánlivý. Když nastupuji na ulici do kabrioletu, cítím vítr skutečný. Například skutečné bezvětří. Jakmile šlápneme na plyn, je tu vichřice vanoucí do úst. Zdánlivá vichřice. To je zdánlivý vítr. Vítr vyvolaný pohybujícím se autem.

Nyní se podíváme do světa jachet. Vítr nám vane z boku rychlostí 10 uzlů. Protože jsme šikovní a máme fantastickou jachtu, letíme vpřed rychlostí 10 uzlů (je to jen vymyšlený příklad). Jaký vítr cítíme na palubě? Samozřejmě zdánlivý vítr. Jeho směr je 45°vůči ose lodi a rychlost cca 14 uzlů (šlo by to vypočítat přesně, ale to už jsou počty. Neoblíbené počty.) Jachta tedy dosáhla rychlosti 10 uzlů nikoli ve větru 10 uzlů, ale 14 uzlů. 14 uzlů zdánlivého větru.

Z toho je vidět, že by mohla plout ještě rychleji, čím rychleji popluje, tím bude mít silnější zdánlivý vítr a tím rychleji může plout. To by ale znamenalo, že může zrychlovat donekonečna…

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jachtu pohání zdánlivý vítr
Ne, zastavte, nic takového možné není. Důvod je prostý. V našem příkladu jste si všimli, že vítr zdánlivý nejen zrychlil, ale také se stočil více od přídě. A všichni víme, že plachetnice nejsou schopny plout přímo proti větru. Zde je tedy jasný limit. Proti větru můžeme plout jen do určité míry, dokud nám plachty dovolí. To je jednoduché vysvětlení. Technicky zdatní jedinci najdou ve vysvětlení mezery, ale velmi zjednodušeně, to můžeme takto uzavřít.

Samozřejmě výše uvedené platí u lodí, jejichž odpor ve vodě je minimální. Na Elan Impression 434 jsou síly nutné k uvedení lodě ve vodě do pohybu takové, že žádné zázraky očekávat nemůžeme. Na lodích jako jsou závodní trimarany je to ale jiné a tak 30 metrů dlouhý trimaran SVR Lazartigue může letět v 15 uzlech větru kolem 45 uzlů. Ani takové závodní speciály ale nejsou bez omezení. Při rychlostech kolem 50 uzlů dochází k problémům s kavitací na foilech, na kterých jachty létají. Profily ve vodě letí tak rychle, že dochází v prodění kolem nich k prudkému snížení tlaku, jehož výsledkem je, že voda mění skupenství na plynné a foil ztrácí kontakt s vodou, a tedy i vztlak. Začne se propadat. To se děje i u kormidel a dochází k nebezpečné situaci, kdy posádka ztrácí nad jachtou kontrolu.

 

 

5232

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu