Smutný konec Banque Populaire IX
Trimaran Banque Populaire IX, který se překlopil při Route du Rhum, se podařilo přitáhnout do španělského přístavu Vigo. Bohužel jen proto, aby se zjistilo, že je nenávratně ztracen.
Příští rok to bude 30 let, co Banque Populaire sponzoruje jachting. Ztráta, ke které došlo nyní, je největší za celé období třech dekád. Foilující trimaran nejnovější generace v ceně 25 milionů EUR se překlopil při Route du Rhum a než se ho podařilo zachránit, zbyla z něj jen hromada karbonového šrotu. Naprosto neopravitelná.
Závod začal za bouřlivého počasí. Nedlouho po startu musel skipper Armel Le Cléac´h zamířit do přístavu Roscoff na severu Bretaně. Na vině byly potíže s elektrikou. Vše se podařilo rychle opravit a Armel se vydal na stíhací jízdu za nejrychlejšími trimarany.
Již druhý den však bylo hotovo. Došlo ke zlomení jednoho z příčníků, které drží postranní plováky a trimaran se překlopil. Skippera následující den zachránili španělští rybáři. Trimaran zůstal na místě. K jeho záchraně byla najat majitelem lodi a pojišťovnou, která v tom měla také své zájmy, Adrien Hardy, který již má s podobnými záchranami bohaté zkušenosti. Adrien najal remorkér, překlopený trimaran lokalizoval a dotáhl do Viga.
Silné podzimní bouře se však již na lodi podepsaly. Byla rozlámaná na kusy. Ředitel týmu Banque Populaire Ronan Lucas odlétl do Viga, aby zhodnotil možnosti opravy. Výsledek byl jasný. Je konec, trimaran je neopravitelný…
Pro tým je to ohromná rána. Stavba podobné lodi zabere nejméně rok a k tomu je třeba přidat fázi projekční. Tým zaměstnává desítky lidí včetně špičkového skippera Armela Le Cléac´h (vítěz poslední Vendée Globe). Program týmu byl na příští rok jasný, Armel se měl připravit na sólový závod na trimaranu kolem světa, který by měl startovat koncem roku 2019.
Nyní je tedy nejen vyloučena účast týmu Banque Populaire, ale může být ohrožen i celý závod. Francis Joyon (vítěz Route du Rhum) řekl, že ho závod nezajímá, Armel Le Cléac´h je bez lodi, trimaran Gitana při Route du Rhum ulomil celou příď plováku. Nové Ulime trimarany vyvolávají otázky, jak je to s jejich spolehlivostí...
Uvidíme, co přinesou příští měsíce. V současné chvíli by do závodu mohl nastoupit jen trimaran Macif.
6121
Související články
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.