showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Rozhovor s Milanem Koláčkem před druhou etapou
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Rozhovor s Milanem Koláčkem před druhou etapou

Ve 1400 startuje Milan Koláček do druhé etapy Les Sables – Horta. 1275 mil sólo z Azor do Les Sables. Co řekl Milan před startem?

Milane, druhá etapa závodu Les Sables – Horta se jede sólo. Bude to tvoje první sólová regata ve třídě Class40. Na co se nejvíce těšíš, případně z čeho máš naopak obavy?

Nejvíc se těším na to, že budu mít čas se s lodí víc a víc seznamovat a objevovat. Mělo by být i hodně času na studium a přesné ladění autopilota. To je jeden z úkolů, na který se těším. Je tam mnoho módů, které mohu trimovat a ladit. Doufám, že rychle najdu správné nastavení, optimum pro různé podmínky. A obavy… Myslím, že vlastně žádné nemám. Doufám, že v silném větru dokážu držet krok se soupeři, kteří již mají na Class40 mnohem více odjeto. A že se mi podaří během prvního dne dostat do silnějšího větru. To může být pro celý závod klíčové.

Jak to vypadá s předpovědí počasí a s trasou? Běžně se vyplácí dojet si na sever pro západní vítr a svézt se pak do cíle na zaďák. Tentokrát se zdá být meteorologická situace komplikovanější.

Ano, je to komplikované. Včera ráno se podle výpočtů zdálo, že nejrychlejší bude plout na východ, držet se pod rhumb line. Pak je tu ale ještě klasičtější varianta trasy, která se zpočátku tak výhodná nezdá. Vyplout na sever, přes pásmo bezvětří do fronty pro jihozápadní vítr a plout běžnější severní trasou. Situace ale není zcela jasná, bude třeba udělat nové výpočty před startem. Vše bude záležet na tom, jak rychle se bude na východ pohybovat fronta, jak se jí bude dařit vytlačovat hřeben vysokého tlaku vzduchu. To rozhodne, jestli vyhraje severní trasa, nebo jižní.

Jak je na tom za očekávaných podmínek tvoje jachta Yelcho? Hrají vám podmínky do karet, nebo nikoli?

Bude-li to o severní variantě trasy, bude to na zaďák. Na to jsou tu lodě, které jsou pro tento kurz vhodnější. Ale určitě se budu snažit držet krok.

Vraťme se ale ještě k první etapě. 12. místo je výborné, kvalifikace na závod Transat Café L´OR (dříve Transat Jacques Vabre) splněna. Znamená to, že tvým partnerem pro Transat bude Pierre Brasseur, jiná možnost není, je to tak?

Ano, spolu s Pierrem máme kvalifikaci splněnu. Neznamená to však, že by nebylo možné jet s někým jiným. Znamenalo by to se ale opět kvalifikovat. Například odjet nějaký předem daný kurz, pro který jsou dané i větrné podmínky, například že XX % se musí jet ve větru silnějším než 25 uzlů, že YY% musí být stoupačka atd. Do toho se určitě pouštěn nechci. Počítám, že pojedeme s Pierrem.

S Pierrem poplujete již druhý závod přes Atlantik. Čeho si na něm ceníš, v čem se doplňujete?

Cením si na něm, že je pohodář. Vše na lodi dělá s rozmyslem, nepouští se do ničeho bezhlavě. Skvěle mu to myslí strategicky, je s ním na lodi sranda. To je velmi důležité. Je to fajn parťák. A v čem se doplňujeme? Myslím, že jsme podobné charaktery. Pierre je možná větší kliďas…

Nakonec ještě věštění z křišťálové koule. Budete první sólo závod, jak jsme již říkali. S jakým umístěním budeš spokojen?

Spokojený budu, když dojedu v první polovině. Na startu nás bude 23 lodí. Konkurence bude našlapaná. Nemám velké zkušenosti na Class40, ale na rozdíl od některých mlaďochů na startu by pro mě mohly hrát větší zkušenosti ze sólových závodů na Mini a na Figaru. Důležité bude držet tempo. A pokud se mi podaří dostat se do desítky, bude to super.

901

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu