showTop
× Search
Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu

Nafukovací záchranné zařízení Viking Life Craft bude na Novém Zélandu nasazeno poprvé v praxi. Tamní provozovatel trajektů KiwiRail se rozhodl pro tuto technologii, která může ušetřit nejen místo na palubě, ale paradoxně také řadu životů námořníků, a to aniž bude kdy použita ke svému hlavnímu účelu.

Soustavu dánské záchranné technologie Viging LifeCraft tvoří čtyři nafukovací záchranné čluny pro 200 osob, skluzavky námořního evakuačního systému MES a plně elektrické motory Torqueedo pro pohon člunů. Aktivace soustavy je automatizovaná a digitalizovaná. Automatická je i kontrola funkčnosti, což zjednodušuje cvičení a zkušební procedury.

Kromě primární funkce záchrany životů má tato technologie oproti konvenčním řešením dvě přednosti. První z nich je kompaktnost - všechny komponenty se vejdou do jediné „bedny“, kterou lze umístit na palubu nebo zabudovat do boku trupu. Jelikož drtivá většina osobních lodí nemusí záchranné prostředky naštěstí nikdy použít, jsou mnohými majiteli lodí často považovány za nutné zlo, které jen zabírá spoustu místa. Toto řešení uvolní cenný prostor na palubě, který může být využit účelněji.

Druhým přínosem je zvýšení bezpečnosti posádky. Tu tyto automatizované systémy zvyšují tím, že u nich není nutné povinné cvičení se spouštěním záchranných člunů, které až příliš často končí pádem člena posádky z výšky do moře. Podle britské společnosti P&I v roce 2010 se nácvik spouštění záchranných člunů podílel jednou šestinou na všech úmrtích námořníků při výkonu povolání. Po zavedení technologie MES, kterou kromě Viking LilfeCraft nabízí například firma Survitec Seaheaven, volají i provozovatelé kontejnerových lodí.

Jako první ale bude mít technologii na svých lodích novozélandská KiwiRail, která ročně přepraví přibližně 800 tisíc cestujících mezi Severním a Jižním ostrovem Nového Zélandu. Půjde o lodě, které staví Hyundai Mipo. „Jde o nejmodernější bezpečnostní systém, který je navíc praktický, lehký i vizuálně přitažlivý,“ řekl Anders Ørgård, generální ředitel projekční společnosti OSK-ShipTech, která se podílí na stavbě nových trajektů KiwiRail.

Systém od výše zmíněné konkurenční firmy Survitec Seahaven bude možná brzy k vidění na nové sérii lodí společnosti Norwegian Cruise Line.

Předchozí článek Praktický kurz trimu a práce s plachtami na Lipně
Další článek Sólo jachtař přežil díky vestě a kvalitnímu oblečení
Vytisknout
691

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu