showTop
× Search
Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Revoluční záchranný systém Viking půjde do ostrého provozu

Nafukovací záchranné zařízení Viking Life Craft bude na Novém Zélandu nasazeno poprvé v praxi. Tamní provozovatel trajektů KiwiRail se rozhodl pro tuto technologii, která může ušetřit nejen místo na palubě, ale paradoxně také řadu životů námořníků, a to aniž bude kdy použita ke svému hlavnímu účelu.

Soustavu dánské záchranné technologie Viging LifeCraft tvoří čtyři nafukovací záchranné čluny pro 200 osob, skluzavky námořního evakuačního systému MES a plně elektrické motory Torqueedo pro pohon člunů. Aktivace soustavy je automatizovaná a digitalizovaná. Automatická je i kontrola funkčnosti, což zjednodušuje cvičení a zkušební procedury.

Kromě primární funkce záchrany životů má tato technologie oproti konvenčním řešením dvě přednosti. První z nich je kompaktnost - všechny komponenty se vejdou do jediné „bedny“, kterou lze umístit na palubu nebo zabudovat do boku trupu. Jelikož drtivá většina osobních lodí nemusí záchranné prostředky naštěstí nikdy použít, jsou mnohými majiteli lodí často považovány za nutné zlo, které jen zabírá spoustu místa. Toto řešení uvolní cenný prostor na palubě, který může být využit účelněji.

Druhým přínosem je zvýšení bezpečnosti posádky. Tu tyto automatizované systémy zvyšují tím, že u nich není nutné povinné cvičení se spouštěním záchranných člunů, které až příliš často končí pádem člena posádky z výšky do moře. Podle britské společnosti P&I v roce 2010 se nácvik spouštění záchranných člunů podílel jednou šestinou na všech úmrtích námořníků při výkonu povolání. Po zavedení technologie MES, kterou kromě Viking LilfeCraft nabízí například firma Survitec Seaheaven, volají i provozovatelé kontejnerových lodí.

Jako první ale bude mít technologii na svých lodích novozélandská KiwiRail, která ročně přepraví přibližně 800 tisíc cestujících mezi Severním a Jižním ostrovem Nového Zélandu. Půjde o lodě, které staví Hyundai Mipo. „Jde o nejmodernější bezpečnostní systém, který je navíc praktický, lehký i vizuálně přitažlivý,“ řekl Anders Ørgård, generální ředitel projekční společnosti OSK-ShipTech, která se podílí na stavbě nových trajektů KiwiRail.

Systém od výše zmíněné konkurenční firmy Survitec Seahaven bude možná brzy k vidění na nové sérii lodí společnosti Norwegian Cruise Line.

Předchozí článek Praktický kurz trimu a práce s plachtami na Lipně
Další článek Sólo jachtař přežil díky vestě a kvalitnímu oblečení
Vytisknout
1233

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu