showTop
× Search
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48. Loděnice ve svých materiálech uvádí více komfortu ve srovnání s předchozími modely, více prostoru a moderních technologií. Mluví o orientaci na dlouhé plavby. Pro kupujícího či čtenáře to znamená velká slova. Za každou turistickou jachtou vždy stojí kompromisy. FP48 je označován za nástupce modelu Tanna 47. Patří do nové generace katamaranů, které loděnice postupně představuje. Výrobce novinku prezentuje jako plavidlo vhodné pro plavby s rodinou nebo přáteli i pro delší cesty. Vše s důrazem na adaptabilitu, variabilitu uspořádání a pohodlí. V nabídce jsou i alternativní pohony, hybridní nebo elektrický. Jednou z nejvýraznějších předností FP48 je prostor a propojení interiéru s exteriérem. Kokpit je se salonem propojen 3 metry širokými posuvnými dveřmi. Rozvržení interiéru umožňuje velkou variabilitu – od rodinné konfigurace až po...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Restart 3000 mil od Hornu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Restart 3000 mil od Hornu

Počasí si někdy hraje s jachtaři ošklivé hry. Jednou jsi vpředu a stále chytáš výhody, které ostatním unikají. Získáváš stále více. A jindy ti hází klacky pod nohy. Vniveč přichází všechna dřívější snaha. To je případ The Ocean Race. Na začátku nejdelší etapy v historii závodu šla do vedení Holcim – PRB a získala během chvíle náskok skoro 600 mil. Pak se ale situace obrátila a vedoucí jachta začala ztrácet. Až k restartu na začátku víkendu.

Největším nepřítelem závodního jachtaře je bezvětří. Vždy je možné něco dělat. Hledat alternativní cestu. Až do chvíle, kdy se před vás postaví neviditelná zeď oblasti vysokého tlaku vzduchu. V takovém případě je cesta vpřed uzavřená.

V sobotu byl rozdíl mezi první a poslední jachtou startovního pole jen 10 mil. Na 155. poledníku západní poloviny světa třetí etapa The Ocean Race začala znovu. Zatímco vedoucí jachta zpomalila uvízlá v oblasti vyššího tlaku vzduchu, soupeřky jí dojely s novým větrem. Zajímavé je, že se to děje podruhé v této etapě a v Jižním oceánu se to stalo i při posledníVendée Globe, kde nakonec, i díky tomu, že se celé startovní pole několikrát sjelo dohromady, o vítězi rozhodla bonifikace za záchranu Kevina Escoffiera.

Nyní už zbývá k mysu Horn jen 2700 mil. Jen… 2700 mil je vzdálenost z Kanárů do Karibiku. 800 mil zbývá do místa, kde se jachty stočí na jihovýchod a začnou sestupovat do trychtýře vedoucího k mysu Horn. Počasí je zatím v Pacifiku nečekaně klidné. Bouře, která proškolí startovní pole, se však již zrodila a spěchá, aby za dva dny začala testovat lodě unavené dlouhou etapou.

Image
Opravy, kam se podíváš

Málo větru znamená ideální podmínky pro opravy na lodích. Jako plovoucí dílna nyní vypadá především 11th Hour Racing. Plachta roztržená pod spírou v místě refu vypadala neopravitelná. Zdá se, že už je v provozuschopném stavu. Praskliny na kormidlech jsou opravené. A drobná laminace v trupu? To snad ani nestojí za řeč. Vše je opraveno a 11th Hour Racing drží se soupeři krok.

Image
Není to už moc?

Někdy jsou slyšet od diváků závodu názory, že moderní lodě s foily jsou už pro závod kolem světa příliš, že jsou moc křehké a závod nevydrží. Časté opravy berou jako argument. Já bych to tak neviděl.

Ano, před loděmi IMOCA se závodu  účastnily one design jachty VO65. Šlo o bytelné lodě, kterým se díky konstrukci problémy vyhýbaly. Stejně je však neeliminovaly úplně. Jejich předchůdkyně VO70 na tom byly s výdrží mnohem hůře než dnešní jachty IMOCA. I bez foilů.

Letošní ročník The Ocean Race odstartovalo 5 jachet. Není to mnoho. To je však problém závodu a jeho ceny a nikoli lodí. Dvě etapy všechny jachty dokončily. Ve třetí etapě odstoupila jediná. To znamená, že 80 % startujících pokračuje dále. V nejdelší etapě v historii závodu. To není neúspěch… Jachty IMOCA náročný závod zvládají. Díky své konstrukci. A díky posádkám. Které je znají a vědí, co si mohou dovolit…

Polohu lodí najdete zde.

 

1092

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu