showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Raiffeisen Trophy 2025 přilákala rekordní flotilu i historicky největší počet dámských posádek
Daniel Vodička

Raiffeisen Trophy 2025 přilákala rekordní flotilu i historicky největší počet dámských posádek

Raiffeisen Trophy, největší česká business regata, jejíž sportovní úroveň již dávno přesáhla kategorii fun, byla letos nově rozložena do 14 dnů a do dvou samostatných formátů závodu. Standardní Raiffeisen Trophy Inshore se zaměřením zejména na okruhové rozjížďky a nově i Raiffeisen Trophy Islands, která nabídla účastníkům delší navigační etapy a závody mezi ostrovy.

Raiffeisen Trophy Inshore letos odstartovala v Chorvatské Rogoznici. Do čtyř flotil Salona 46, First 45, Elan E4 a First 35 se zapojilo celkem 34 týmů a více než 250 jachtařů. Nechyběla ani rekordní účast čtyř ryze ženských posádek, což je historické maximum této regaty.

Jak závod probíhal?

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Třída First 45
Zahajovací den patřil přeplavbě z domovských marin v Pirovaci, Kaštele a Jezeře do Rogoznice. Náročné podmínky, vítr v nárazech přes 25 uzlů a rozbouřené moře přiměly rozhodčí odpolední tréninkovou rozjížďku zrušit. Večerní slavnostní zahájení proběhlo v marině Frapa.

První závodní den se nesl ve znamení ideálního větru o síle 8 až 10 uzlů. Lodě odstartovaly navigační rozjížďku od Rogoznice ke Smokvici a zpět, následovaly dvě okruhové rozjížďky. Večer proběhlo slavnostní vyhlášení a vedení v jednotlivých třídách se ujaly týmy Haas & Sohn Sailing Team (Salona 46) kapitána Václava Cintla, Rychta 68 (First 45) pod vedením kapitána Miroslava Peterky, Hebe Sailing Team (First 35) s kapitánem Adamem Plhoněm a Altepro B (Elan E4) a kapitán Jan Daněk.

Druhý den přinesl navigační rozjížďku směrem do Milny na ostrově Brač, doplněnou o další okruhový závod po přesunu za větrem u ostrova Rudula. Do čela Salony 46 se nově dostal tým BlackSTR pod vedením kapitána Jiřího Zelinky, ostatní vedoucí týmy si udržely své pozice.

Třetí závodní den přinesl dramatické počasí. Po noční bouřce a ranním dešti se nad ostrovem Brač objevilo slunce a vítr přes 20 uzlů. Avšak kvůli bouřce nad Splitem vypluly lodě z přístavu až po jedenácté hodině. Počasí se postupně umoudřilo a regata tak mohla pokračovat dvěma krásnými okruhovými rozjížďkami.

Závěrečný den přinesl slunečné počasí a bohužel i bezvětří. Vítr tentokrát nepřál, a tak se už nezávodilo. Odpoledne proběhlo slavnostní vyhlášení vítězů v marině Kaštela.

Výsledky napříč flotilami

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Závod končil v maríně Kaštela
V kategorii Salona 46 si pro vítězství doplul tým BlackSTR s kapitánem Jiřím Zelinkou. Druhé místo obsadil Haas & Sohn Sailing Team pod vedením Václava Cintla a třetí příčku vybojoval tým Altepro A s kapitánem Martinem Pospíšilem.

Ve třídě First 45 suverénně zvítězil tým Rychta 68 vedený Miroslavem Peterkou, následovaný Newton Yacht Clubem s kapitánem Petrem Krausem. Bronz patří posádce AMI, kterou vedl David Hakl.

Ve třídě First 35 zvítězil Hebe Sailing Team s Adamem Plhoněm, stříbro získala ryze ženská posádka Twinky holky s Renatou Marečkovou a třetí místo obsadil tým Boatsafe Racing Team pod vedením Lukáše Slavíka.

V kategorii Elan E4 dominoval tým Altepro B s kapitánem Janem Daňkem, na druhé pozici se umístil tým Sailors of Fortune #2 s Petrem Drahorádem a třetí příčku obsadil tým Sailors of Fortune #1 vedený Šimonem Marečkem.

Nová regatta Raiffeisen Trophy Islands startovala následně v chorvatské Kaštele a prvního ročníku se zúčastnilo 8 týmů na lodích First 45. V pěti závodních dnech se odjelo 7 krásných rozjížděk za různé síly větru a přesvědčivě zvítězil Tornádo Team kpt. Milana Ptáčníka. O další místa byl vyrovnaný boj a 2. místo nakonec vybojoval tým PREVENT kpt. Jožko Hnilici, před týmem Zrádné banjo kpt. Aleše Budína. Nový formát druhého týdne Raiffeisen Trophy hned napoprvé velmi zaujal a získal si své stálé účastníky a další budování Raiffeisen Trophy Islands je jedním z hlavních cílů organizátorů do dalších let.

Víc než jen závod

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Vítězný tým v kategorii Elan E4
Akce opět potvrdila svůj jedinečný charakter, který propojuje dynamický sport s příležitostí navazovat přátelství, obchodní vztahy a získávat nezapomenutelné zážitky.
Raiffeisen Trophy vznikla jako malá business regata. Dnes je z ní respektovaná sportovní událost, která ale nezapomíná na svůj lidský rozměr. A právě proto tolik roste,“ říká ředitel regaty Pavel Winkler z pořádající agentury YFA.

Celkové výsledky zde.

 

665

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu