Jan Koukal / pondělí 22. února 2016 / Kategorie: Knihy První pomoc na palubě Banální zranění na pobřeží se na moři může stát bojem o život, ve kterém každá chyba může být zaplacena cenou nejvyšší. Proto je dobré, být na tuto eventualitu připraven. Nakladatelství IFP publishing vydalo z tohoto důvodu knihu První pomoc na palubě od zkušené lektorky Sandry Roberts. Jedná se o překlad anglického originálu FIRST AID Afloat. Problematika první pomoci na moři má svá specifika a i zkušený záchranář může být 5 dnů plavby od pobřeží zaskočen nemožností okamžité evakuace a absencí pomůcek, na které je zvyklý. Proto je důležité, aby podobné publikace připravovali ti, kteří mají s mořem a jachtingem dostatek zkušeností. To je předpoklad, který Sandra Roberts dokonale splňuje. Kniha však není určena jen jachtařům na dlouhých plavbách. Kritická situace může nastat 5 mil od pobřeží, úder přeletujícím ráhnem, pád v podpalubí, opaření, zlomená končetina, či úpal, to vše se může stát daleko či blízko, zkušenému jachtaři či laikovi. Kniha začíná kapitolou, která pomáhá stanovit vážnost postižení, ke kterému došlo. To je pro další postup nezbytné. Dále postupují kapitoly podle stupně rizika, které dané postižení pro další život nemocného znamená. Proto jsou první na řadě život ohrožující situace. Začíná se zajištěním základních životních funkcí a následují kapitoly věnované tonutí, dušení, bezvědomí a šoku. V dalších kapitolách následují rány a poranění, úrazy, negativní vlivy prostředí a nemoci a náhlá zdravotní selhání. Předposlední kapitola je věnována specifikům dětí a kojenců a poslední se zabývá postupy a vybavením. Na knize je třeba ocenit přehlednost uspořádání, díky které je možné se v ní zorientovat i ve chvílích nervozity a zmatku. Dalším kladem je pak stručnost a zřetelnost, se kterou je vše podáno. Kniha První pomoc na palubě by měla mít své místo na palubě každé jachty. Nejde jen o soukromé plachetnice, uplatní se i na motorových člunech a v zavazadlech jachtařů, kteří se vydávají na charterové plavby. Ukázky z knihy najdete zde. Cena knihy 299 Kč Předchozí článek Velký atlas oblaků Další článek Nalezena opuštěná Hugo Boss Vytisknout 4582 Tagy: lékyléčbabezpečnost Související články Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul. Co mít připraveno pro přežití Co mít připraveno pro přežití Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ? Vrak? Jak ho poznat? Vrak? Jak ho poznat? Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Co mít připraveno pro přežití Co mít připraveno pro přežití Plavíme se u pobřeží i na otevřeném moři, za bezvětří i za bouří. Kdykoli může dojít k vážné nehodě. Jsme na ni připraveni? Jsme připraveni jachtu kdykoli opustit ?
Vrak? Jak ho poznat? Vrak? Jak ho poznat? Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.
Vynikající film na dnešní večer Vynikající film na dnešní večer pondělí 23. září 2024 Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The...
ČANY Offshore Cup odstartován ČANY Offshore Cup odstartován pondělí 16. září 2024 V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...
Palagruža Cup Palagruža Cup čtvrtek 12. září 2024 Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Návyková Beneteau First 36 Návyková Beneteau First 36 čtvrtek 10. srpna 2023 Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...
Nebezpečné okamžiky a jak se jim vyhnout Nebezpečné okamžiky a jak se jim vyhnout úterý 24. září 2024 V zápalu radosti z plachtění se někdy ocitáme v situacích, které se snadno mohou stát nebezpečnou pastí. V takových situacích hlavně nesmíme udělat chybu, ke které to...
Když třepe zadní lem plachty Když třepe zadní lem plachty pondělí 23. září 2024 Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy pondělí 23. září 2024 Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.