showTop
× Search
Proč si pořídit Code 0
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč si pořídit Code 0

Turistické jachty se velmi často spokojí jen s kosatkou (genou) a hlavní plachtou. A často pak plují na motor, protože vítr neodpovídá možnostem této dvojice plachet. S Code 0 plujete mnohem častěji a rychleji na plachty a navíc jde o velmi snadno ovladatelnou plachtu. 

Plachta Code 0 vznikla při závodu Volvo Ocean Race, když ještě nesl název Whitbread. Nejde tedy o žádnou velkou novinku. Šlo o plachtu pro plavbu proti větru, která však podle pravidel té doby spadala mezi spinakery.

Užití Code 0 na turistických lodích je dnes stále častější. Je to dáno tím, že na moderních jachtách se obvykle používají jen menší kosatky (doba 150% plachet genoa je pryč) a ve slabém větru se jachtě nedostává výkonu. Proto obvykle pluje na motor.

Code 0 je značně univerzální plachta a její správné využití závisí na tom, jak je ušita. Může být velmi plochá a určená na stoupačku ve slabém větru, nebo může být její profil hlubší a pak se hodí i na bočák v silnějším větru. Na stoupačku se Code 0 balí ve chvíli, kdy vítr zesílí na 10 – 15 uzlů.

Jde o snadno ovladatelnou plachtu, která připomíná velkou genu, ale zadní roh je střižen výše. Dnes je vytahována na rolfoku. Nejde však o rolfok na stěhu. Code 0 má v předním lemu všité neprůtažné lano na kterém je u paluby uchycen rolfok. Celá plachta tak je demontovatelná a často bývá uchycena na čelenu a vytažena až na vrchol stěžně. Plachtu vytáhneme i s rolfokem na stěžeň srolovanou jako rukáv a pak ji teprve rozbalíme. Opačným postupem plachtu balíme. Jde tedy o mimořádně jednoduchou manipulaci.

Jediné, na co je třeba dávat při instalaci Code 0 pozor, je uchycení čelenu. Code 0 potřebuje velké napětí v předním lemu, jinak se nedá rolovat. Čelen musí toto napětí vydržet. Obvykle se neobejdeme bez vodního stěhu, který čelen stahuje dolů, nebo jiné výztuhy. 


S plachtou je možné stoupat. Ne tak ostře jako s kosatkou, ale na předobok s ní budete ve slabém větru nejrychlejší na okrese. Na bočák a zadobok ji můžete nechat na stěžni i v silnějším větru. Není sice pro tyto podmínky nejlepší, ale je stále velmi dobře použitelná. 

Příjemná plachta na parádní ježdění, Která výrazně zvýší váš potenciál. Uvažujete-li o změně v oplachtění své jachty, toto je jeden z hlavních adeptů.

Předchozí článek Dvakrát na břehu
Další článek Vstupenka do Tokia unikla jen těsně
Vytisknout
7358

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu