showTop
× Search
Proč používat moderní kotvy?
Daniel Vodička

Proč používat moderní kotvy?

Na mnoha přídích jachet stále najdeme kotvy staré téměř celé století. Příkladem je kotva CQR vyvinutá ve 30. letech minulého století. 

Zvláštní. Jachty se za tu dobu změnily, auta jsou jiná, člověk se od té doby postavil na Měsíc, antibiotika vyhubila běžně rozšířené smrtelné nemoci, počítače ovládly svět a atomovou bombou hrozí kdejaký otylý trpaslík. Jen kotva CQR je stále na přídích mnoha jachet.
Něco je špatně. Není přeci možné, aby vývoj v některém oboru ustrnul téměř na sto let. Musí přeci existovat lepší kotvy, než masivní kusy železa málem ze století páry, ne? 

Musí existovat a dokonce existují. Ve druhé polovině dvacátého století vzniklo několik nových kotev, které svými vlastnostmi vše předešlé překonaly. A další vznikly ve století jednadvacátém. My si na příkladu vynikající francouzské moderní kotvy Spade ukážeme, čím jsou moderní kotvy jiné.

Kotva Spade

	Foto archiv
Kotva dobře pasuje do příďového kování.

Kotva Spade patří do nejmodernější řady konkávních kotev. Co to znamená? Konkávní znamená vydutý, tedy vydutý směrem dovnitř. To je rozdíl například proti kotvě Delta nebo CQR, jejichž tvar je konvexní. 

 

 

 

 

Pohled do historie
Nejstarší kotvou byl zřejmě kámen na provaze. Žádná sláva, ale lepší než nic. Následovala nepřeberná spousta variací na dané téma. Kámen s okem a bez oka, špičatý a placatý, s navázaným klackem, či bez. Postupně touto cestou vzniklo něco, co vzdáleně připomínalo stále používanou rybářskou kotvu. 

Pak přišla doba kotev dvou, tří a čtyřramenných. Admirálská kotva nebo kotva rybářská. Držely dobře na kamenech a něco udržely, když se zaryly do dna, ale extra síla to nebyla. Svědčí o tom i spousta vraků z té doby.

Revolucí byla kotva CQR a kotvy ploché typu Danforth. Šlo o velké kroky vpřed, stále ale nebyl důvod, nepokračovat ve vývoji dále. Logickým krokem byla Delta, která z CQR vycházela. 

Už šlo o velmi dobré kotvy, které se rychle zaryjí a drží i v silném větru. Stále ale mají negativa. Nerady se chytají na řasách a při extrémně silném větru začínají prokluzovat.

Konvexní nebo konkávní
Představte si konvexní kotvu Delta zarytou ve dně. Vypadá jako pluh. Zatáhnete za ni pod správným úhlem a zaryje se ještě více do dna. To je to, co od ní potřebujeme. Co když ale tah přesáhne určitou mez. Kotva Delta se zachová jako pluh. Bude zvolna tažena dnem, které bude orat, jako pluh za traktorem. 

Zkusíme-li to samé s konkávní kotvou, ta nebude mít díky svému tvaru tendenci prokluzovat, vyjíždět vzhůru. Bude se i nadále zarývat do dna. Pokud dnem bude například řidší bahno, může se stát, že kotva začne při extrémním tahu prokluzovat, nebude však vyjíždět ze dna, čili bude plynule pomalu prokluzovat dnem. To je reakce, která je pro nás důležitá, protože neznamená, že je nezbytně nutné ihned vytáhnout kotvu a odjet.

Výhody kotvy Spade
Vraťme se ale ke kotvě Spade a k jejím výhodám.

Vyvážení

	Foto archiv
Po zatažení za řetěz se ihned zaryje do dna.
Kotva Spade má ve svém hrotu, kterým se zarývá do dna, soustředěno 50 % své hmotnosti. To je důležité ze dvou důvodů. V první řadě toto vyvážení způsobuje, že se kotva na dně vždy ocitne správně orientovaná hrotem dolů. Tedy připravená na zarytí. Pro správné vyvážení hraje i dutá konstrukce dříku kotvy, který je tak lehčí, než pokud by byl plný. 

Vyvážení kotvy má vliv také na zarytí kotvy do dna. Čím je hrot těžší, tím lépe pronikne do dna a rychleji a hlouběji se zaryje. 

 

 


Ostrý hrot
Vedle vyvážení kotvy je dalším důležitým prvkem ostrý hrot kotvy. Také ten má velký vliv na rychlost a hloubku zarytí. Projevuje se to především na tvrdých površích, jako je tvrdý a hodně utažený písek, nebo dokonce i jemnější štěrk.

Dřík kotvy
Jak jsme se již zmínili, dřík kotvy je dutý, aby přispěl správnému vyvážení. Další výhodou je trojúhelníkovitý průřez dříku, díky kterému se opět daří kotvě lépe zarýt. Tvar dříku také velmi dobře pasuje do příďového kování většiny jachet, snadno se tak vytahuje i spouští.

Konkávní tvar

	Foto archiv
Zde je dobře patrný konkávní list kotvy
Již jsme se zmínili o listu kotvy. Zde je třeba se podívat na dvě věci. Jednou je konkávní tvar a jednou jeho velká plocha. Oboje má velký vliv na přídržnou sílu kotvy. Velká plocha se prosazuje i v řidším dně, které tolik nedrží. Kotva se také velmi rychle chytí i v případě, že se změní směr tahu na kotvu. 

 




Skládací
Další velkou výhodou kotvy Spade je, že jde o kotvu snadno demontovatelnou na dvě části. Díky tomu je možné ji na lodi snadno použít jako kotvu druhou. Šroub, kterým je kotva držena po sestavení, je přitom pouze zajišťovací a nemá vliv na pevnost kotvy.

Závěrem

Image
Kotva Spade je jednou z řady moderních kotev, které se mohou pyšnit vynikajícími vlastnostmi. Můžete si vybrat mezi modely nerezovými, pozinkovanými a hliníkovými. Kotvy jsou schopné držet jachtu i na kratším řetězu, než je běžné a od francouzské certifikační společnosti Bureau Veritas získala ocenění Very High Holding Power Anchor. V porovnání se staršími modely kotev jde o dražší kus železa, ale platí se za lepší výkon. 

Při koupi kotvy se nevyplatí šetřit. Kotva se o vás stará, když spíte. Na ní visí X milionů, které jste vložili do vaší lodě. 

Více informací o kotvě najdete zde.



Předchozí článek Jachtařský obchod cestou na Slapy
Další článek Křížek s Adamem nedokončili v Ománu
Vytisknout
9236

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu