Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Je na to jednoduchý vzorec, se kterým přišel profesor John Knox. Po svém tvůrci bývá nazýván Knoxův vzorec. Pro jednoduchost budeme uvádět sílu v kilogramech (třebaže se to nemusí líbit).
Síla (kg) = (1/500) x (délka lodě v metrech)2 x (rychlost větru v uzlech)2
Je samozřejmé, že u různých jachet se bude síla lišit, ale pro orientaci je tento vzorec více než použitelný.
Podíváme se na příklady
LOA: 10 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 102 x 152 = 45 kg
LOA: 10 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 102 x 402 = 320 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 152 x 152 = 101 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 152 x 402 = 720 kg
5062
Související články
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.