showTop
× Search
Proč mají jachty dvě kormidla
Daniel Vodička

Proč mají jachty dvě kormidla

Často se setkávám s otázkou, proč mají jachty dvě kormidla. Tento dotaz má dvě podotázky. Dva kormidelní listy, nebo dvě kormidelní kola? Ty dvě věci spolu nesouvisí. Odpověď je pokaždé trochu jiná a trochu stejná.

Dva kormidelní listy

Začneme u toho, co je méně vidět. Tedy dva kormidelní listy. Všechny starší jachty mají jen jeden list kormidla. Proč tedy najednou listy dva? Podívejte se na tvar trupů starších jachet. Jachta se směrem k zádi výrazně zužovala. Ještě před nějakými 10 lety.  V náklonu se proto kormidlo tolik nezvedalo nad hladinu a stále zabíralo (jakžtakž). Jachta poslouchala kormidelníka.

Šířka jachet na zádi pomalu rostla. Nešla ještě do extrémů, ale rostla. V silnějším větru v náklonu, když byla loď nevyvážená, se častěji stávalo, že se nekontrolovaně stočila proti větru, protože část kormidla, která zůstávala ve vodě, již neměla takový výkon, aby „přeprala“ síly z plachet, které se snažily jachtu stočit.

Velká šíře na zádi se nejprve objevila na závodních jachtách, které dosahovaly skluzových rychlostí. Šlo o jachty IMOCA, Class 40, Classe Mini. Aby bylo možné jachty spolehlivě vést a nebylo nutné extrémně dlouhé kormidlo, začaly se používat dva listy kormidla. Kormidla jsou kratší, jsou méně namáhané, ale i v náklonu je jedno kormidlo celé ve vodě. Díky tomu jachty dobře poslouchají na kormidle.

Dva listy kormidla tedy souvisí s šířkou jachty na zádi. I na extrémně širokých jachtách by bylo možné použít jedno kormidlo, ale muselo by být extrémně dlouhé. To by ale znamenalo extrémní nároky na pevnost a tuhost kormidla a na pevnost jeho zavěšení. Dvě kormidla jsou v takovém případě praktičtější a bezpečnější.

Dvě kormidelní kola

Foto Grand Soleil

Foto Grand Soleil

Dvě kormidelní kola usnadňují pohyb v kokpitu.
Důvod pro použití dvou kormidelních kol je jiný, ale také do značné míry souvisí s šířkou lodi na zádi. Pro správné vedení jachty je dobré, aby kormidelník viděl na přední lem geny, na špiónky.

Na jachtách, které byly úzké na zádi, kormidelník dopředu na plachtu moc dobře neviděl. S rostoucí šířkou kokpitu bylo možné zvětšovat kormidelní kolo, kormidelník mohl sedět dále od středu jachty a lépe viděl na příď. Na závodních jachtách byla svého času velmi rozměrná kormidelní kola. Některé takové jachty se dostaly i do charteru. Vzpomeňte si na Beneteau First 47.7. Příliš praktické to nebylo. Kormidelní kolo se špatně obcházelo.

Foto archiv

Foto archiv

Velké kormidelní kolo na Beneteau First 47.7 překáželo při cestě do kokpitu.
Proto se začala dělat dvě kormidelní kola. Měně překážela v kokpitu. Lépe se vstupuje od zádě do kokpitu. Pro charterové jachty je to ohromná výhoda.

Důvodem tedy je, aby bylo vidět na plachty a aby byl v kokpitu usnadněn pohyb.

Souvisí kormidelní kola s listy kormidla?

Počet kormidelních kol a počet listů kormidla spolu nesouvisí. Ačkoli většina jachet, které mají dva listy kormidla, mají také dvě kormidelní kola, nemá to spolu souvislost. Můžete mít jedno kormidelní kolo a jeden list kormidla, nebo také dva listy kormidla (nezvyklé…). Nebo dvě kormidelní kola a jeden nebo dva listy kormidla. Nebo máte jednu (nebo dvě) kormidelní páku a jeden nebo dva listy kormidla.

Předchozí článek Větrná loterie na dohled cíle
Další článek CANY Lanex Offshore Cup
Vytisknout
8228

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu