showTop
× Search
Příprava lodě na sezónu: trup a antifouling
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Příprava lodě na sezónu: trup a antifouling

Pokračujeme druhým článkem o přípravě lodě na sezónu. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Tentokrát se podíváme na ošetření trupu a podponorové části lodě.

Během zimy, případně jara je čas na vytažení jachty z vody, očištění, nanesení nového antifoulingu a na přeleštění trupu. V Yacht Clubu Praha tímto každoročně na jaře procházejí všechny jachty.

Jachta musí být nejprve zvednuta jeřábem. Přitom může snadno dojít k poškození sondy rychloměru, proto je vhodné před jeřábováním nahradit sondu záslepkou, které by měla být u sondy k dispozici.

Ihned po vytažení lodě z vody dojde k omytí podponorové části wapkou, která odstraní jak případné nárůsty a řasy, tak i nedržící šupinky starého antifoulingu.

Dále je na programu přebroušení starého antifoulingu brusným papírem hrubosti 100. Na fotografiích vidíte i důkladnější broušení zkorodovaného kýlu. Zde již byl narušen nejen antifouling, ale i základová barva vespod, která bude muset být nahrazena. V tomto konkrétním případě je použita barva Hempel light primer, která schne cca hodinu.

Následuje důkladné omytí trupu od prachu a případné mastnoty vodou a šamponem na lodě.

Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Opravy barvy na kýlu.
Mezitím je možné se vrhnout do přeleštení laminátu nad čarou ponoru. Je to sice zdlouhavá činnost, ale vděčná, protože je na přeleštěném trupu hned vidět v Yacht Clubu Praha používají k leštění středně tvrdý leštící kotouč a pastu M3 Fine Compound 09375.

Nakonec dojde na oblepení čáry ponoru páskou a na nanesení nového antifoulingu. V tomto případě je používána barva Seajet, které podle zkušeností charterové firmy funguje pro jejich účely nejlépe. Navíc i cena je motivující. Po zaschnutí antifoulingu, které trvá cca hodinu může loď znovu na vodu.

Celá výše zmíněná operace zabere cca 2 celé dny práce.

Za sdílené zkušenosti a přehledné snímky děkujeme partnerovi naší série o zimní údržbě, kterým je charterová společnost Yacht Club Praha. V chorvatském Šibeniku provozuje 11 lodí v délkách od 36 do 51 stop. Jedná se o jachty vlastní i lodě v programu charter management.

Předchozí článek Zadar, invaze muzulmánů
Další článek Ruská „výzkumná“ platforma v norských vodách
Vytisknout
460

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu