showTop
× Search
Před branou Jižního oceánu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Před branou Jižního oceánu

V pátek trimaran Maxi Edmond de Rothschild postával v rovníkových tišinách a hledal vítr. Dnes letí rychlostí téměř 38 uzlů a je před branou Jižního oceánu. Do studených a bouřlivých vod proletí na hřbetě tlakové níže, která se zformovala u jihoamerických břehů.

Trimaran Maxi Edmond de Rothschild je na cestě za rekordem v plavbě kolem světa. Vyplul před 8 dny z Bretaně. Když proplouval kolem Pyrenejského poloostrova, napadlo v Madridu několik decimetrů sněhu. Dva dny po startu se trimaran dostal do příjemného podnebí Kanárských ostrovů. Další den a vedro u Kapverd, úmorné vedro na rovníku, následovalo vedro u Brazílie. Dnes již to jsou znovu lehké bundy večer na palubě (24°C), zítra bundy přes den (17°C) a pozítří zima jak ve Skotsku, když teplota spadne pod 10°C. Během 10 dnů trimaran projede ze zimy do léta a znovu do zimy. Takové jsou dnešní rekordní plavby kolem světa.

Sraz s frontou

Image
Start v Bretani byl naplánován tak, aby se tým Gitana dostal v jižním Atlantiku do fronty, které bude znamenat katapult východním směrem. Navzdory většímu než předpokládanému zdržení v rovníkových tišinách zatím jízdní řád vychází a trimaran vplouvá do fronty. Náskok na referenční čas držitele rekordu IDEC Sport je 465 mil. Celý náskok se podařilo získat za víkend, protože v pátek v rovníkových tišinách tým Gitana dokonce na rekord ztrácel. To ukazuje fantastický potenciál trimaranu s foily.

Na levoboku je tlaková výše bez větru, z pravoboku se tlačí studená fronta. To znamená, že cesta k východu bude alespoň zpočátku na hladké hladině, díky ustupující výši. Je možné sešlápnout plyn k podlaze. V současné chvíli trimaran letí rychlostí téměř 38 uzlů. Protože jsou podmínky snadné, řídí autopilot. Trimmer hlavní plachty sedí u otěžového vozíku a je připraven povolit, když to bude nutné.

Weather router

Na palubě trimaranu Maxi Edmond de Rothschild je 6 mužů. Sedmým členem týmu, který je 24/7 v pohotovosti, je Marcel van Triest. Je to weather router. Na rozdíl od Vendée Globe, kde si veškeré počasí musí analyzovat závodníci sami, při rekordní plavbě je možná pomoc weather routera. Marcel van Triest je zavřený doma a je napojený na údaje z lodě. Sám uvádí, že během rekordního pokusu nespí déle než hodinu v kuse.

Dvakrát denně posílá na loď summary s plánem na dalších 8 až 10 dnů. To znamená postup až na dalších 8000 mil (obvod země je 21 600 mil, tedy na více než třetinu světa). Důležité je, být stále o několik kroků napřed, aby se trimaran neocitl v bezvýchodné situaci. V místu, ze kterého není úniku.

Marcel van Triest spolupracoval s Loickem Peyronem na rekordu z roku 2012, i s Francisem Joyonem na posledním rekordu z roku 2017. Expert na rekordní plavby. 

Polohu trimaranu najdete zde.

Předchozí článek Katastrofa pro Američany
Další článek Dubrovník bez Covidu, ale se sněhem
Vytisknout
2366

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu