Prasklý vant na Atlantiku
Před lety jsme pluli přes Atlantik z Kanárů do Karibiku na jachtě dlouhé 43 stop. Přibližně 300 mil od našeho cíle jsme se dostali do naprostého bezvětří. Zrcadlová hladina se jen lehce dmula, nefoukalo zhola nic. Kvůli pařáku na palubě jsme přejmenovali polední hlídku na pánvičku.
Dva dny od cíle jsme již ztráceli trpělivost. Nedočkavost pohánělo očekávání exotických ostrovů, ostrovanů, zážitků a alkoholů. Nastartovali jsme motor a pomalu bublali k cíli v západním stále ještě nekonečnu.
Lenivou náladu na palubě přerušila rána. Praskl nám vant na pravoboku vedoucí pod první sáling. Jen to, stěžeň byl v pořádku. Po kontrole lomu (nešlo o nerezové lano, ale o prut, nerezovou kulatinu, rod rigging) jsme zjistili, že dvě třetiny lomu již byly staré a vše drželo jen na třetině stěhu.
Oprava
Bylo nutné stěh nahradit. Zvažovali jsme různé možnosti, ale vždy jsme ztroskotali na nemožnosti dosažení adekvátního napětí vantu. Nakonec zvítězilo řešení využívající kladkostroj z kikingu.
Demontovali jsme kladky z kikingu. Polovinu jsme uvázali na patu sálingu v místě, kde byl uchycen prasklý vant. Druhá polovina kladek přišla na chainplate, tedy nerezové kování na palubě, na kterém jsou uchyceny stěhy.
Následně jsme použili dlouhé lano, které jsme protáhli kladkostrojem a ze spodní kladky ho vyvedli přes stoper na vinšnu. Díky tomu jsme mohli nový provizorní stěh dostatečně dopnout.
Tato oprava pak fungovala ještě několik dnů, jen jsme občas museli vyměnit úvazy kladek, které na stěžni trpěly oděrem.
Šlo o jednoduchou, ale účinou opravu.
6026
Související články
I v přístavu je možné potopit loď…
I v přístavu je možné potopit loď…
Angelina Charter má v poslední době trochu pech na klienty. Před dvěma týdny potopená jachta u Milny, nyní nová jachta Dufour 470 (2023) v Bolu. Situace v Bolu je na videu docela brutální. A posádka nikde?
Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Znovu hloupá chyba, zbytečné škody a plno starostí
Špatně uvázané lano na bóji, jachta se utrhla, narazila do druhé a způsobila nepříjemné škody. Stačilo se správně přivázat a k ničemu nemuselo dojít. Takto to je zkažený týden. Pro všechny zúčastněné.
I stání v přístavu má svá rizika...
I stání v přístavu má svá rizika...
Dvaatřicetimetrová jachta Versilcraft Illusions stála 11. srpna vyvázaná u bývalé továrny Romeo Packing na Isla Mujeres. Sama netušila, že to jsou její poslední minuty.