showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Checklist znamená bezpečí

Checklist znamená bezpečí
Daniel Vodička

Checklist znamená bezpečí

Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.

Kontrolovat stav lodi. To je jasné, to dělá každý, řeknete si. Máte pravdu, ale jen do určité míry. A diference v míře znamená rozdíl mezi selháním a klidnou plavbou.

Aby bylo možné bez obav z opomenutí zkontrolovat celou loď, je třeba si udělat seznam. Používají ho i závodní jachtaři při Vendée Globe a říká se mu checklist.

Dopředu si připravíte seznam, kde budete mít označené, co se kontroluje a jak často. Kontroly pak kopírují položky v seznamu a vy si vše zaškrtáváte. Na nic nezapomenete, k selhání způsobenému nedbalostí by nemělo dojít.

Co kontrolujeme?

Co vše je třeba zkontrolovat? Co musíme udělat každý den, co stačí jednou za týden.  Například vodu ve studánce v trupu je nutné kontrolovat denně. Zjistíte tak nejen zatékání do trupu, ale také netěsnosti v systému sladké vody. Při každém nastartování motoru je třeba zkontrolovat chladící vodu vytékající z výfuku. Nejméně jednou denně je třeba mít na oceánu zaznamenánu pozici jachty. Stejně tak je vhodné jednou za den (za stejného denního režimu ve stejný čas) zkontrolovat stav akumulátorů.

Dále jsou činnosti, které stačí kontrolovat méně často. Zkontrolujete všechny otěže a výtahy. Nedřou se někde, nejsou načaté? Raději včas zkrátit výtah, než se snažit protáhnout nový…

Kontroly se budou jednou za čas týkat i stěžně. Pokud se blížíte datu kontroly takeláže a jsou vhodné podmínky pro vytažení na stěžeň, vyšlete vhodného člena posádky nahoru, aby vše zkontroloval. Od hlavy stěžně, přes rolfok, sálingy, až dolů k palubě. Později nemusí být příležitost. Pamatujte si, že zbytek závlačky nalezený na palubě uprostřed Atlantiku, znamená pro kapitána hlavobol.

Projdete všechny závlačky a kontramatky. Od relingů, na napínácích, na kladkách atd. Plachty, švy, drobná poškození, spíry. Zkontrolujeme zásobu pohonných hmot (jestli při stávajícím postupu plavby vydrží až do cíle). Zásoby potravin projdou podobnou kontrolou. Zároveň by kontrola odhalila případné znehodnocení zásob. Zkontrolujeme olej v motoru, chladící vodu tamtéž. Funkci všech systémů, kormidelní mechanizmus, flex pásky na hadicících napojených na seacocky, funkci toalet, dotažení šroubů na kýlu atd.

Kontrol bude samozřejmě více. Na každé lodi to může být jinak. Proto si připravujte seznam při běžných plavbách, abyste například při plavbě přes Atlantik již měli vše hotové a zaznamenané. Připravte si dopředu tabulku s kontrolami, vylepte si ji nad navigační stolek a pak jen zaškrtávejte. Přijdete sice o vzrušující situaci námořníka v nouzi, ale na konci plavby budete zrelaxovanější.  

8963

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu