showTop
× Search
Checklist znamená bezpečí
Daniel Vodička

Checklist znamená bezpečí

Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.

Kontrolovat stav lodi. To je jasné, to dělá každý, řeknete si. Máte pravdu, ale jen do určité míry. A diference v míře znamená rozdíl mezi selháním a klidnou plavbou.

Aby bylo možné bez obav z opomenutí zkontrolovat celou loď, je třeba si udělat seznam. Používají ho i závodní jachtaři při Vendée Globe a říká se mu checklist.

Dopředu si připravíte seznam, kde budete mít označené, co se kontroluje a jak často. Kontroly pak kopírují položky v seznamu a vy si vše zaškrtáváte. Na nic nezapomenete, k selhání způsobenému nedbalostí by nemělo dojít.

Co kontrolujeme?

Co vše je třeba zkontrolovat? Co musíme udělat každý den, co stačí jednou za týden.  Například vodu ve studánce v trupu je nutné kontrolovat denně. Zjistíte tak nejen zatékání do trupu, ale také netěsnosti v systému sladké vody. Při každém nastartování motoru je třeba zkontrolovat chladící vodu vytékající z výfuku. Nejméně jednou denně je třeba mít na oceánu zaznamenánu pozici jachty. Stejně tak je vhodné jednou za den (za stejného denního režimu ve stejný čas) zkontrolovat stav akumulátorů.

Dále jsou činnosti, které stačí kontrolovat méně často. Zkontrolujete všechny otěže a výtahy. Nedřou se někde, nejsou načaté? Raději včas zkrátit výtah, než se snažit protáhnout nový…

Kontroly se budou jednou za čas týkat i stěžně. Pokud se blížíte datu kontroly takeláže a jsou vhodné podmínky pro vytažení na stěžeň, vyšlete vhodného člena posádky nahoru, aby vše zkontroloval. Od hlavy stěžně, přes rolfok, sálingy, až dolů k palubě. Později nemusí být příležitost. Pamatujte si, že zbytek závlačky nalezený na palubě uprostřed Atlantiku, znamená pro kapitána hlavobol.

Projdete všechny závlačky a kontramatky. Od relingů, na napínácích, na kladkách atd. Plachty, švy, drobná poškození, spíry. Zkontrolujeme zásobu pohonných hmot (jestli při stávajícím postupu plavby vydrží až do cíle). Zásoby potravin projdou podobnou kontrolou. Zároveň by kontrola odhalila případné znehodnocení zásob. Zkontrolujeme olej v motoru, chladící vodu tamtéž. Funkci všech systémů, kormidelní mechanizmus, flex pásky na hadicících napojených na seacocky, funkci toalet, dotažení šroubů na kýlu atd.

Kontrol bude samozřejmě více. Na každé lodi to může být jinak. Proto si připravujte seznam při běžných plavbách, abyste například při plavbě přes Atlantik již měli vše hotové a zaznamenané. Připravte si dopředu tabulku s kontrolami, vylepte si ji nad navigační stolek a pak jen zaškrtávejte. Přijdete sice o vzrušující situaci námořníka v nouzi, ale na konci plavby budete zrelaxovanější.  

Předchozí článek Prázdniny na Lodních novinách
Další článek Chorvatský Janoušek konečně v šatlavě
Vytisknout
8137

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu