Pozor při vypouštění kotvy po plavbě na vlnách
Fouká silný vítr, chcete stát zádí k molu, s přídí na kotvě, složité najíždění, spouštíte kotvu, vypadá to dobře a najednou se kotevní řetěz zasekne. Proč se vše pokazilo? Kde je problém?
Do této situace se dostáváme nejčastěji v Řecku, kde se obvykle stojí zádí k molu s přídí na kotvě. Navíc tam v letní sezóně dost fouká a jsou vlny, které jsou viníkem tohoto problému.
Příčinou je přeskupení kotevního řetězu v kotevně.
Začneme u vytahování kotvy. Při vytahování kotvy obvykle vznikne v kotevně Matterhorn z kotevního řetězu. Při plavbě v náklonu na vlnách dojde k sesuvu vršku hory a časem se přes něj převalí i další metry, nebo dokonce desítky metrů řetězu. Proto při kotvení nejde řetěz vypustit, volná část je zaseknutá vespod.
V divokých podmínkách na moři není možné tomuto problému zcela zabránit. Příď, především na stoupačce, poskakuje na vlnách a k přeskupení řetězu může dojít.
Riziko je možné minimalizovat. Je to snadné. Při vytahování kotvy nenecháme vzniknout horu řetězu, ale postupně ji háčkem sesouváme dolů ke dnu kotevny. Zmenší se pravděpodobnost přeskupení.
Pokud se vám tedy zasekne řetěz v kotevně, zkustě mu pomoci prudkým trhnutím rukou. Nepomůže-li to, budete muset kotevní manévr přerušit, kotvu vytáhnout, někde v klidu vyzkoušet, znovu vytáhnout a pak teprve se znovu pustit mezi lodě.
907
Související články
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik vypustit kotevního řetězu?
Kolik mám při kotvení vypustit kotevního řetězu? Trojnásobek, čtyřnásobek či dokonce pětinásobek hloubky? Odpověď je složitější, než se na první pohled zdá.
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Proč si nepomáhat při vytahování kotvy motorem
Mám při vytahování kotvy ve slabém větru motorem na kotvu najíždět a pomáhat vrátku? Zkušenosti, které mám, mi říkají, že ne. I když budou mnozí proti...
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Jaká je funkce kotevního řetězu?
Proč je lepší používat kotevní řetěz než lano? Jaká je jeho funkce? A je tomu tak vždy?