Požár u Primoštenu
Včera odpoledne přecházely kolem Primoštenu slabší bouřky a blesky zapálily na několika místech vyprahlou krajinu. Kouř z požárů se táhl až k ostrovu Šolta. Mnozí jachtaři se stali přímými svědky požáru a především práce hasičských letadel Canadier. Požáry se podařilo včasným zásahem zlikvidovat, přesto shořelo 100 hektarů lesa.
Včera odpoledne po 16. hodině začal v zátoce Grebaštica nabírat vodu hašičský hydroplán. Že se nejedná o pouhé cvičení, to bylo jasné z kouře stoupajícího zpoza hřebene směrem k Šibeniku. Brzy se k prvnímu stroji číslo 844 připojil ještě druhý, 855 a posléze i třetí, 866 a dokonce i čtvrtý, číslo 877. Podle místních tu za posledních dvacet let pracovaly maximálně tři letadla zároveň, takže buď byli tentokrát aerovatrogasci mimořádně pečliví, nebo šlo při požáru někde do tuhého. Akce i při tomto počtu strojů trvala více než dvě hodiny a pohled na plameny přelézající hřeben vskutku nebyl příjemný.
Z jachtařského pohledu se zde nabízelo jedno důležité ponaučení. Ano, hydroplán musí dávat přednost v podstatě všemu a všude, ale jedna ze zakotvených rekreačních jachet stála přímo v pracovní dráze letadel hasičů. Skipper překotvil až po značně dlouhé době, cca 40 minutách, až na naléhání jednoho s místních, který k jachtě dojel na loďce.
Kolegové, pokud se někdy dostanete do podobné situace, kdy tušíte, že možná zavazíte při práci těmto báječným mužům na létajících strojích, uhněte jim, prosím, přestože vám možná před chvilkou eňo ňůňo chytla kotva. Nemusíte sice, ale pokud jen trochu můžete, udělejte to. Jejich práce je opravdu důležitější než váš vymazlený flek na noční kotvení.
12882
Související články
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Zdá se, že s požáry na lodích se roztrhl pytel. Po dnešním článku o ohni v podpalubí na Mljetu, jetu hned další. Tentokrát hoří katamaran Bali v přístavu v Primoštenu. Údernou jednotku tvoří primoštěnští ohňobijci, na místě jsou tři vozidla.
Souboj s požárem na palubě
Souboj s požárem na palubě
Když vypukne na palubě požár, mnoho času na řešení nezbývá. Nehledě na to, že jakákoli cesta do podpalubí je obtížná. Boris, jeden z našich dlouholetých čtenářů popisuje, co se dělo na palubě a v podpalubí při připlutí na Mljet, kdy se v podpalubí objevil kouř.
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…