Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?
Je rychlejší jachta s otevřeným kokpitem, nebo loď s kokpitem kapotovaným? Na první pohled je odpověď jasná. Lehčí jachta přeci musí být rychlejší. A lehčí znamená s otevřeným kokpitem. První pohled dává jasnou odpověď.
Jednoduchá řešení však nemusí znamenat řešení nejlepší. Bavíme se o dlouhých regatách, o závodech kolem světa. A zde hraje velkou roli také vyčerpání posádky, úbytek sil. Za bouřlivého počasí se síla bezesporu rychleji vytrácí v otevřeném kokpitu. Tuny vody letící po palubě jsou jistě vzrušujícím zážitkem, ale za krkem vlna nepotěší. Jedna nevadí, dvě se dají snést, ale desátou by si už každý odpustil. Navíc tuna vody na palubě... To je také hmotnost, která se počítá. A rychleji odteče z kapotovaného kokpitu než z otevřeného.
Počet členů posádky
Foto Eric HOUDAS — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Jachta Geodis vyhrála ročník 1996/97 Vendée Globe.
Nyní je třeba do rovnice přidat počet členů posádky. Je-li na palubě 10 osob, hlídky se střídají, je určitý čas na odpočinek, je možné lépe snést větší nepohodlí, vetší vystavení živlům. Pokud je posádka nepočetná, je třeba ji více chránit. Dříve při závodu Volvo Ocean Race počet členů posádky dosahoval k deseti, dnes jich bude polovinu. To už je v podstatě shorthanded jachting. Tedy blíže k například Transat Jacques Vabre, než k Volvo Ocean race před 20 lety.
Pohodlí pro sólové jachtaře
Kokpity se postupně začaly na jednotrupých závodních jachtách zakrývat u třídy IMOCA. Rychlé závodní jachty určené primárně pro sólové a doublehanded regaty. Podíváme-li se na 30 let staré jachty IMOCA a na lodě nejnovější generace, rozdíl snad ani nemůže být větší. Tenkrát závodníci seděli, či stáli, v otevřeném kokpitu krytém jen nevysokou hranou nástavby.
Brzy ale přišla změna a kokpit se začal uzavírat. Důležitou roli v tom hrál také stále se lepšící autopilot, schopný vést jachtu i v nejtěžších podmínkách. Dnes už je to tak, že autopilot je u jachet IMOCA nezbytností, člověk nezvládne tak rychle a přesně reagovat. A není-li třeba kormidlovat, není třeba vidět od kormidla před příď (nadsázka).
Hmotnost
Kolik váží střecha kokpitu u jachet IMOCA? Přesná čísla nemáme. Odborný odhad Milana Koláčka je cca 2,5 kg na 1 m2 karbonové střechy. Počítáme-li plochu střechy 6 x 4 metry, je to 24 metrů, tedy 60 kg. To je bez oken, která zajišťiují výhled a jsou na celé konstrukci nejtěžší. Zřejmě se ale celá hmotnost střechy nedostane přes 100 kg.
Autopilot
Foto Holcim
Krytý kokpit jachty IMOCA Holcim
Skipper jachty IMOCA (nebo i celá posádka, jako tomu bude u The Ocean Race) dnes zvládne 95 % plavby kolem světa z kapotovaného kokpitu. Bez vody za krkem, bez ataků vln. V suchu, za větrem. Pro šetření silami je to ohromná pomoc.
Rychlost a zdánlivý vítr
Je tu ještě jedna změna proti minulosti. Nové jachty IMOCA jsou výrazně rychlejší než před pár lety. Létají na foilech, 20 uzlů není nic výjimečného. Jde o rychlosti, kterých před 20 lety dosahovaly závodní trimarany. A to má vliv na zdánlivý vítr. To je vítr, který vzniká vektorovým součtem kurzu a rychlosti jachty a směru a síly větru. Přichází více od přídě než vítr skutečný. Pokud například pluje jachta IMOCA ve větru z boku o rychlosti 20 uzlů, může dosahovat rychlosti 20 a více uzlů. A to znamená na palubě téměř 30 uzlů větru z předoboku. Takový vítr za kormidlem, mokrý, občas s několika stovkami litrů v obličeji, to vysává síly.
Šetří síly posádky
Z dlouhodobého pohledu tedy krytý kokpit znamená menší úbytek sil posádky. Dále přidáme menší odpor vzduchu (ano, i takové věci dnes na jachtách hrají roli), minimální mezera mezi palubou a ráhnem, která zlepšuje výkon hlavní plachty.Vyšší hmotnost krytého kokpitu je minimálním negativem, vzhledem k pozitivům, které vytváří.
I turista chce úkryt
Foto Amel Yachts
Amel 60, stejný trend u turistických jachet.
Zatím jsme mluvili jen o závodních lodích. Tento trend ale platí i v turistice. Raději si posádka sedne do závětří sprayhoodu a pod bimini, než by stála v dešti a větru za kormidlem. I když to dřív bylo normální. I u turistických jachet tak vidíme stále lépe kryté kokpity, nebo využití krytých kormidelen v pilot house (u lepších jachet).
K jachtingu sice živly patří, ale není třeba jim být vystaven více, než je nezbytně nutné.
823
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.