showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Odvážná záchrana trimaranu
Daniel Vodička

Odvážná záchrana trimaranu

Zatímco pro někoho je plavba přes Biskaj vrcholem jachtařské kariéry, Luke Berry a Antoine Joubert absolvovali tuto trasu na trimaranu s ulomeným plovákem a nouzovou takeláží.

Dvojice účastníků závodu Transat Jacques Vabre nedoplula se svým trimaranem třídy Ocean 50 daleko. Po restartu závodu z Lorientu posádka plula k mysu Finisterre ve větru 25 – 30 uzlů a 5 metrů vysokých vlnách.

„Po startu jsme pluli konzervativně. Frontou jsme proplouvali velmi opatrně. Jako obvykle jsme se do nejobtížnějších podmínek dostali za frontou. Vlny se křižovaly ze dvou směrů a vítr byl poryvový. Bylo 6. listopadu a pluli jsme se dvěma refy na hlavní a J3. Šlo téměř o nejmenší kombinaci, kterou jsme měli k dispozici. Vítr přicházel ze 70°. Za takových podmínek jsou tyto trimarany extrémně rychlé. Jakmile odpadnou, rozletí se na 25 – 30 uzlů. Loď tedy letěla po vlnách a bylo nesnadné ji zpomalit. V jednu chvíli jsme skočili na vlně, a když jsme dopadli, vše se zhroutilo. Odlomil se plovák na levoboku a zároveň spadl stěžeň. Za normálních podmínek by se měl trimaran s ulomeným plovákem překlopit, ale zlomený stěžeň nás vlastně zachránil.“

Zachránce Adrien Hardy

Foto Oceanic Assistance

Foto Oceanic Assistance

Záchranný trimaran Merida.
Zde je dobré si říci něco o pojištění trimaranů Ocean Fifty. Tyto závodní speciály bývají pojištěny jen proti celkové ztrátě (total loss). Na poškození, i tak značné jako v tomto případě, se pojistka nevztahuje. Proto má třída Ocean Fifty, u které je velké riziko poškození nebo překlopení lodě (od svého vzniku mají 50 stop dlouhé trimarany potíže), uzavřenu smlouvu s profesionálním zachráncem Adrienem Hardym (bývalý vynikající závodník Classe Mini, Figaro, Class 40). Adrien Hardy v případě nehody pomáhá tyto trimarany zachránit.

Zachránit maximum

Vzhledem k absenci pojistného krytí se závodníci Ocean Fifty snaží z lodě zachránit maximum. Tím se liší způsob řešení situace od běžných lodí, kde zkušenosti velí co nejrychleji trosky odříznout, aby nepoškodily trup. Luke Berry se se svým coskipperem snažil zachránit maximum. Šlo tedy o to volné části co nejlépe upevnit, aby nemlátily do trupu.

Po řešení nejžhavějších potíží došlo na kontaktování Adriena Hardyho, který měl se svým záchranným 35 metrů dlouhým trimaranem Merida doprovázet flotilu až k Madeiře. Merida dorazila k invalidnímu trimaranu již za dvě hodiny. Brzy po ránu. Byla stále tma, foukalo 25 uzlů a vlny dosahovaly výšky 4 metrů. Průběh záchranné operace byl domluven přes VHF. Pak se Hardyho tým oblékl do neoprénů a přijel k trimaranu na RIBu.

„Nejprve bylo třeba se zbavit volného plováku, ten ale není upevněn jen příčníky, ale i sítí, která je na stovkách kousků dyneemy. Bylo to zdlouhavé odřezávání, část už jsme měli hotovou v okamžiku příjezdu Hardyho týmu, ale už jsme byli vyčerpaní,“ říká Luke Berry.

„Uvolnili jsme plovák a přivázali ho, aby nám neutekl. Nechápal jsem, jak dostaneme na palubu stěžeň, protože na něm visela plachta. Jednu část jsme přitáhli vinšnalmi, ale se zbytkem pomohl Hardy, když se potopil několik metrů pod hladinu a přivázal na vršek stěžně nafukovací bóji, kterou se vyzvedávají vraky. Tím vynesl stěžeň na hladinu. Následně se nám ho podařilo uvázat pod ulomené příčníky.“

Pak odtáhl záchranný trimaran Merida poškozený vrak do přístavu na severu Španělska.

Foto Luke Berry

Foto Luke Berry

Plachty co dům dal.
Následovala diskuze s designéry lodě, kteří měli potvrdit, že bude možné naložit ulomený plovák na příčníky a takto vyplout na sever do domovského přístavu St.Malo.

„Ze spodní části stěžně jsme v přístavu postavili nouzovou takeláž. Použili jsme plachtu z katamaranu Hobie 15 jako hlavní, naši kosatku J3 dopředu. Vzhůru nohami, aby se vešla. A ještě třetí plachtu z lodě Classe Mini. Věděli jsem, že poplujeme především na zaďák, tak jsme potřebovali plochu. No a pak už stačilo počkat na vhodné meteorologické okno. Mezi dvěma frontami jsme vypluli na sever. Podmínky byly přijatelné, vítr 25 – 30 uzlů, vlny 4 metry. No a s tímto uspořádáním jsme dopluli na západ Bretaně, tam jsme odhalzovali, a dali si takovou turistickou plavbu kolem pobřeží až do St.Malo.“

Vítejte ve světě profesionálního jachtingu.

1345

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu