Odplout jako se springem, ale bez springu
Jste sami na palubě, stojíte bokem u mola a potřebujete odplout. Je možné využít metodu příďového springu, ale bez springu. Zjednodušená verze vycouvání od mola.
Obvykle v této situaci využíváme metodu odplutí přes záďový spring, která je jednoduchá a vše zvládne samotný kormidelník. Je tu ale i další možnost, pokud by se vám z nějakého důvodu do záďového springu nechtělo. Příkladem mohou být například pacholata velmi daleko od sebe. V takovém případě se můžeme inspirovat metodou příďového springu. Spring však nebudeme používat.
Postup
Z bezpečnostních důvodů pro nás bude dobré, pověsit si jeden fendr na bok na přední koš. Je to jen pro jistotu, kdybychom se provinili špatným odhadem.
Zůstaneme uvázáni jen na příďovém a záďovém vyvazovacím laně. Zařadíme přední chod, kormidlo k molu (1). Nyní stabilně stojíme na záďovém vyvazovacím laně. Můžeme jít na příď odvázat lano příďové(2).
Vrátíme se ke kormidlu. Protože potřebujeme dostat příď o něco dále od mola, otočíme kormidlo od mola. Záď se nalepí na molo, příď se vzdálí (3).
Vyřadíme a odvážeme záďové lano (4).
Nyní stočíme kormidlo k molu a zařadíme krátký, ale razantnější přední chod (5). Záď se vlivem prop wash vzdaluje od mola. Sledujeme příď, která se naopak k molu blíží. Jakmile se rozhodneme, že příď začíná být nebezpečně blízko molu, zařadíme razantnější zpátečku (6), později stočíme kormidlo od mola a vycouváme.
Postup je tedy stejný jako při odplouvání přes příďový spring, pouze spring nemáme natažený a nemůžeme se o něj opřít. Prop washem odkopneme záď od mola a vycouváme.
Vše výše uvedené samozřejmě platí pro jachty s jedním listem kormidla.
Pro velký zájem jsme vypsali další dva termíny kurzu přístavních manévrů v Praze. Jsou ideální, pokud se po roce chystáte na plavbu, chcete si oživit návyky a naučit mnoho nového.
605
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.