showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Odplout jako se springem, ale bez springu

Odplout jako se springem, ale bez springu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Odplout jako se springem, ale bez springu

Jste sami na palubě, stojíte bokem u mola a potřebujete odplout. Je možné využít metodu příďového springu, ale bez springu. Zjednodušená verze vycouvání od mola. 

Obvykle v této situaci využíváme metodu odplutí přes záďový spring, která je jednoduchá a vše zvládne samotný kormidelník. Je tu ale i další možnost, pokud by se vám z nějakého důvodu do záďového springu nechtělo. Příkladem mohou být například pacholata velmi daleko od sebe. V takovém případě se můžeme inspirovat metodou příďového springu. Spring však nebudeme používat.

Postup

Z bezpečnostních důvodů pro nás bude dobré, pověsit si jeden fendr na bok na přední koš. Je to jen pro jistotu, kdybychom se provinili špatným odhadem.

Zůstaneme uvázáni jen na příďovém a záďovém vyvazovacím laně. Zařadíme přední chod, kormidlo k molu (1). Nyní stabilně stojíme na záďovém vyvazovacím laně. Můžeme jít na příď odvázat lano příďové(2).

Vrátíme se ke kormidlu. Protože potřebujeme dostat příď o něco dále od mola, otočíme kormidlo od mola. Záď se nalepí na molo, příď se vzdálí (3).

Vyřadíme a odvážeme záďové lano (4).

Nyní stočíme kormidlo k molu a zařadíme krátký, ale razantnější přední chod (5). Záď se vlivem prop wash vzdaluje od mola. Sledujeme příď, která se naopak k molu blíží. Jakmile se rozhodneme, že příď začíná být nebezpečně blízko molu, zařadíme razantnější zpátečku (6), později stočíme kormidlo od mola a vycouváme.

Postup je tedy stejný jako při odplouvání přes příďový spring, pouze spring nemáme natažený a nemůžeme se o něj opřít. Prop washem odkopneme záď od mola a vycouváme.

Vše výše uvedené samozřejmě platí pro jachty s jedním listem kormidla.  

Pro velký zájem jsme vypsali další dva termíny kurzu přístavních manévrů v Praze. Jsou ideální, pokud se po roce chystáte na plavbu, chcete si oživit návyky a naučit mnoho nového. 

1075

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu