showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Nezvyklé stání na řeckém Symi

Nezvyklé stání na řeckém Symi
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby, Kam jet

Nezvyklé stání na řeckém Symi

Jeden z nejhezčích přístavů v Egeji najdete na řeckém ostrově Symi. Hluboká zátoka zařízlá mezi kopce, které jsou poseté domky v pastelových barvách. Dříve se v přístavu stávalo na kotvě, dnes již je způsob jiný, na řecké poměry nezvyklý.

Přístav Symi připomíná barevný amfiteátr s domky shlížejícími dolů do přístavu. Strmá schodiště a úzké uličky, mezi jachtaři již po desetiletí oblíbená lokalita. Zátoka je však hodně hluboká a kotvení zádí ke břehu zde nebylo snadné. Dnes je vyvazování vyřešeno jinak. Podél břehů jsou instalovány kotevní bóje. Pozor, jsou velmi daleko od břehu, i více než 50 metrů. Připravte si tedy před přistáním hodně dlouhé lano. Volné bóje poznáte podle toho, že plují na hladině...

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Kotevní bóje jsou velmi daleko a je třeba si připravit hodně dlouhé lano.
Připlujete-li v běžnou denní hodinu (jak je to v noci, jsem nezkoušel), připluje vám v ústrety pomocník na člunu, který se postará o vyvázání lana na bóji. O spolehlivé vyvázání na správnou délku. Komunikuje zároveň s pomocníkem na břehu a dává pokyny posádce u lana na přídi. Díky této komunikaci skončíte vyvázáni přesně tak, jak je třeba. Příď při zajíždění neřešíte a staráte se pouze o záď. Jednou z výhod je i to, že tento lodní pomocník velmi dobře zvládá uvázání dračáku. Uzel je rychle hotov a je to skutečně dračák... 

Přitažením se ke břehu kotevní bóji potopíte pod hladinu. Řekl bych poloautomatický způsob značení volných a plných bójí. Na břehu jsou přípojky na elektřinu, ne vždy však na ně dosáhnete, jsou poměrně daleko od sebe.

Symi je velmi atraktivní přístav a tomu odpovídá i cena za stání, která se pohybuje pro jachty do 15 metrů mezi 20 a 30 eury. Člověk si při placení otře zpocené čelo a řekne si: „Fuj, vydřiduši!“

I když, přijel-li od Jadranu...

 

 

1777

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu