showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Řetězová pavučina v přístavu

Řetězová pavučina v přístavu
Daniel Vodička

Řetězová pavučina v přístavu

Přístav je mělký, dno jasně viditelné. Potřebujete hodit kotvu. Ale kde? Dno je plné kotev a řetězů nových i letitých. Kde spustit kotvu, aby šla ještě vytáhnout?

Piloty na svých stránkách občas zmiňují staré řetězy na dně přístavů. V Piso Livadi na Parosu nejde o jednotlivé řetězy. Na dně je pavučina řetězů, občas proložených zapomenutou kotvou, či betonovým blokem. Řetězy probíhají kolmo na molo, souběžně s molem i jakýmkoliv směrem na molo šikmým. V tom či onom úhlu.

Kde hodit kotvu, aby bylo možné ji ještě vytáhnout? Ve špinavé vodě, kde nevidíte na dno je to snadné. Správná vzdálenost od mola podle hloubky, kolmo na místo, kde chcete zakotvit. Tam spustíte kotvu. Nevědomost je šťastná a zjednodušuje situaci.

Když se tam ale protínají další dva řetězy na dně, a víte o tom, je třeba místo upravit. Těžko hledat v pavučině místo, kterým bezpečně prolétnout. Manévrujete s lodí tak, abyste příď dostali metr vpravo a o dva metry blíže k molu. Ne více, ne méně. Jinak byste se dostali do jiné pavučiny. No a loď není auto, je snášená větrem, její pohyb má své zákonitosti.

Takové chvíle můžete zažít v přístavu s čistou vodou, když se nechcete chytit do pavučiny z řetězů na dně.

 

1185

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu