showTop
× Search
Nezvykle klidný Biskaj
Daniel Vodička

Nezvykle klidný Biskaj

Biskaj bez větru. Nebezpečná oblast známá svými bouřemi, vlnami, nebezpečím, které na jachtaře čeká, je už třetí den bez větru. Flotila jachet Transat Jacques Vabre má co dělat, aby se jí podařilo proplout.

Ultime

Až včera večer se dostaly vedoucí jachty třídy Ultime k mysu Finisterre na západě Španělska. Plavba od Bretaně na západ Pyrenejského poloostrova trvala více než 36 hodin. Při rekordních plavbách Jules Verne Trophy přitom stejná vzdálenost zabere jedinou noc. Dvojčlenné posádky na velikých trimaranech měly co dělat, aby udržely své stroje v pohybu. U mysu Finisterre se dostaly do severovýchodního větru a mohly konečně zrychlit. Nyní již se rychlost vedoucího trimaranu Maxi Edmond de Rothschild pohybuje kolem 30 uzlů. Na druhém místě pluje poměrně překvapivě Sodebo Ultim 3, za ním Actual Ultim 3 a dva nové trimarany SVR Lazartigue a Banque Populaire XI následují. Všechny trimarany halzují v úzkém pásu severovýchodního větru. Pro dvoučlenné posádky to znamená mnoho vyčerpávajících manévrů.

Ocean Fifty

V příznivém severovýchodním větru už je skupina trimaranů Ocean Fifty. Vede Koesio s náskokem skoro 20 mil na Primonial a Solidaires en Peloton. Čtvrtý Les P´tits Doudous už ztrácí 50 mil. Všech 7 trimaranů ale pokračuje v závodě, což je pro třídu, která v posledních letech často bojovala s technickými problémy, velký úspěch. Na kterém má vlažné počasí velkou zásluhu.

IMOCA

Také čelo třídy IMOCA již je na druhé straně Biskaje a bojuje u Finisterre. Zde je v cestě zakázaná TSS zóna. Je zde velký provoz nákladních a rybářských lodí a velmi časté jsou mlhy. To vše jsou podmínky, které mají jachtaři rádi…

N čele pluje Apivia, která je západně od TSS zóny. Druhá Linked Out ztrácí 20 mil. Opakuje se zde souboj z Vendée Globe. Na třetí místo se dostala Initiatives Coeur Samanthy Davies a Nicolase Lunvena. Všechny jachty na čele se již pohybují rychlostmi kolem 20 uzlů.

Class 40

Zbývá nám třída Class 40. Je stále v oblasti vysokého tlaku a jen pomalu postupuje k jihozápadu.  Na čele je nyní La Manche Josier/Loison. Volvo Gerckens/Hantzperg ztrácí jen 11 mil a třetí Lamotte Module Creation Berry/Neubot je o půl míle zpět. Rychlost se vyšplhala konečně alespoň na 7 uzlů. Vzhledem k tomu, co tyto lodě běžně dokážou, je to ploužák.

Počasí

Vítr severních směrů jižně od Finisterre by měl startovnímu poli vydržet až do pasátu. Potíže mohou nastat až pro Class 40 u Kanárů. V pondělí to vypadá na tlakovou níži západně od Kanárů, která může závodníkům způsobit hlavobol. Buď by museli plout až těsně u africké pevniny, nebo západně od středu níže.Volit trasu bude třeba s velkým předstihem, jde o dvě extrémní varianty.

Polohu lodí najdete zde.

Předchozí článek 360 m železa za miliardu dolarů
Další článek Vydařené mistrovství ČR v team racingu třídy Optimist
Vytisknout
1768

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu