Nevýhoda příliš vyváženého kormidla
Vyvážené kormidlo má jasnou výhodu v tom, že se s ním nemusíte při vedení lodi prát. Příliš vyvážené kormidlo však má i jednu velkou nevýhodu.
Nejprve co to vlastně vyvážené kormidlo je. Máte osu kormidla. To je místo, kolem kterého se kormidlo točí. Bude-li celá plocha kormidla za osou, bude každé vychýlení kormidla namáhavé (speciálně u větších jachet). Na vychýlení bude třeba mnoho síly. Kormidlo není vyvážené.
Pokud je část plochy kormidla i před osou otáčení, jde o vyvážené kormidlo. K jeho vychýlení stačí mnohem menší síla.
Kormidla bývají vyváženy jen do určité míry. Pokud je kormidlo příliš vyvážené, má to jedno negativum. Jachta se špatně kormidluje. Protože necítíte na kormidle žádný tlak, obtížně se hledá poloha, kdy jachta pluje rovně. Přílišný tlak na kormidle samozřejmě není vítaný, ale přiměřený tlak je pro ruku na kormidle pomůckou.
Proč se tedy takto vyvážená kormidla dělají? Je to jednoduché. Na turistických jachtách na dlouhé plavby mají své opodstatnění. Na takových jachtách kormidluje z více než 90 % autopilot. Čím menší je tlak na kormidlo, tím menší práci má autopilot s vedením lodi a tím menší má spotřebu.
Vše má svá pro a proti.
9083
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Cit pro vodu
Cit pro vodu
Vítr kolem 20 uzlů od zádě, oceánské vlny z boku a černočerná noc. Jak za takových podmínek zvládne nováček za kormidlem vedení lodě?
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.