Není křižování, jako křižování
Na trackingu závodu The Ocean Race Europe vidíte, jaký je rozdíl ve křižování mezi jachtami IMOCA s foily a staršími loděmi VO65 s naklápěcím kýlem a daggerboardy, ale bez foilů.
Na horním obrázku vidíte křižování jachet IMOCA v Gibraltaru proti východnímu větru. Vede tým Thomase Ruyanta na LinkedOut. Jde o jachtu IMOCA nejmodernější generace, která je extrémně rychlá, ale nestoupá tak ostře. Na obratech vidíte, že jdou daleko přes 100°.
Na spodním obrázku jsou mnohem ostřejší úhly jachet VO65. Jak na trase vedoucí Sailing Poland, tak především na druhé Akzo Nobel je skvěle vidět, o kolik ostřeji stoupají proti větru, o kolik ostřejší jsou obraty.
3293
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Zájem o letošní ročník Vendée Globe, sólového nonstop závodu kolem světa byl rekordní, proto musela být přijata kvalifikační kritéria, která v některých případech budila vášně. Včera bylo oznámeno 40 účastníků následujícího rekordního ročníku.
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
New York – Vendée je poslední ostrá zkouška před startem Vendée Globe. Má jít o sprint přes Atlantik, let po větru s rekordním potenciálem. Kdeže, pravý opak. Počasí se zbláznilo a flotila IMOCA zakouší křižování proti větru přes severní Atlantik.