Nenechte se zatlačit do defenzivy
Ke krizové situaci na palubě jachty během charterové plavby mohou vést i rozhodnutí učiněná před pár dny, nebo dokonce i pár měsíci. V takovém případě jde o špatně připravený plán plavby.
Jste 150 mil od cílové maríny a na návrat máte 2 dny. Nebyl by to žádný problém, pokud by se vítr nestočil do úst a nezesílil. Stát se to může, ale při dnešní úrovni předpovědí to znamená hrubou chybu v plánování plavby. V takové situaci se dostáváte do defenzivy a musíte plout ať chcete, nebo nechcete. Ať je počasí jakékoli, ve dne i v noci, navzdory ubývajícím silám posádky.
Vyvarujte se takové chyby. V dnešní době je to snadné.
Ať už si děláte plány plavby měsíce předem, nebo neděláte, před vyplutím je třeba připravit plán nový, který již odpovídá předpovědi na následující týden.
Na předpověď počasí máte mnoho spolehlivých zdrojů a ty bez problémů avizují dění na celý následující týden. Někdo řekne, že se meteorologové stále pletou. Já s tím nesouhlasím, ale i s tím se dá pracovat. My nepotřebujeme vědět, jestli příští čtvrtek začne foukat od západu ve 1400, nebo 2000. To není důležité. Pro nás je důležitý obecný ráz počasí.
Např. do středy bude během dne vát severozápad do 20 uzlů, který ale bude postupem času slábnout a od čtvrtka to vypadá na rychle nastupující jihovýchod. V takové situaci vím, že pokud popluji na začátku týdne na jih, tak od čtvrtka se budu vracet s větrem v zádech. Asi tedy nebude mít smysl vyplouvat k severu, abychom nepluli celý týden na stoupačku.
Co když se předpověď stále mění?
Někdy je meteorologická situace tak rozbitá, že se předpověď stále mění. V té chvíli je lepší, se zřeknout dalekých plaveb a nalézt si cíle blíže. Být při volbě trasy konzervativnější.
Obecné konzervativní pravidlo
Chcete-li doplout během charterového týdne někam daleko, plánujte maximum první dva dny a pak se již pomalu vracejte. Pluji tak, abych byl v pondělí večer na nejvzdálenějším místě a pak se již mohu pomalu a bezpečně vracet.
Pamatujte, že základem turistického jachtaře je vždy přivést z A do B v pořádku loď i posádku. Nezáleží na to, jak rychle a ani nezáleží na to, jestli uplujeme 500 mil, nebo jen 100.
6729
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Znáte vítr na Jadranu
Znáte vítr na Jadranu
Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu větru poznáme, co můžeme očekávat.