Nenechte se zatlačit do defenzivy
Ke krizové situaci na palubě jachty během charterové plavby mohou vést i rozhodnutí učiněná před pár dny, nebo dokonce i pár měsíci. V takovém případě jde o špatně připravený plán plavby.
Jste 150 mil od cílové maríny a na návrat máte 2 dny. Nebyl by to žádný problém, pokud by se vítr nestočil do úst a nezesílil. Stát se to může, ale při dnešní úrovni předpovědí to znamená hrubou chybu v plánování plavby. V takové situaci se dostáváte do defenzivy a musíte plout ať chcete, nebo nechcete. Ať je počasí jakékoli, ve dne i v noci, navzdory ubývajícím silám posádky.
Vyvarujte se takové chyby. V dnešní době je to snadné.
Ať už si děláte plány plavby měsíce předem, nebo neděláte, před vyplutím je třeba připravit plán nový, který již odpovídá předpovědi na následující týden.
Na předpověď počasí máte mnoho spolehlivých zdrojů a ty bez problémů avizují dění na celý následující týden. Někdo řekne, že se meteorologové stále pletou. Já s tím nesouhlasím, ale i s tím se dá pracovat. My nepotřebujeme vědět, jestli příští čtvrtek začne foukat od západu ve 1400, nebo 2000. To není důležité. Pro nás je důležitý obecný ráz počasí.
Např. do středy bude během dne vát severozápad do 20 uzlů, který ale bude postupem času slábnout a od čtvrtka to vypadá na rychle nastupující jihovýchod. V takové situaci vím, že pokud popluji na začátku týdne na jih, tak od čtvrtka se budu vracet s větrem v zádech. Asi tedy nebude mít smysl vyplouvat k severu, abychom nepluli celý týden na stoupačku.
Co když se předpověď stále mění?
Někdy je meteorologická situace tak rozbitá, že se předpověď stále mění. V té chvíli je lepší, se zřeknout dalekých plaveb a nalézt si cíle blíže. Být při volbě trasy konzervativnější.
Obecné konzervativní pravidlo
Chcete-li doplout během charterového týdne někam daleko, plánujte maximum první dva dny a pak se již pomalu vracejte. Pluji tak, abych byl v pondělí večer na nejvzdálenějším místě a pak se již mohu pomalu a bezpečně vracet.
Pamatujte, že základem turistického jachtaře je vždy přivést z A do B v pořádku loď i posádku. Nezáleží na to, jak rychle a ani nezáleží na to, jestli uplujeme 500 mil, nebo jen 100.
8199
Související články
K čemu dnes slouží staré lodní deníky
K čemu dnes slouží staré lodní deníky
V roce 2011 začaly v amerických archívech práce na digitalizaci starých lodních deníků. Zachovalo se kolem 80 000 deníků US Navy a Coast Guard. K čemu jsou dnes tyto deníky užitečné?
Rozmáhá se nám tu takový nešvar…
Rozmáhá se nám tu takový nešvar…
Kolik stojí pronájem jachty na týden? Myslím kompletní cena. Pronájem jachty a extras k tomu. Tedy vše, co se platí charterové firmě. Výše extras v posledních letech výrazně narostla.
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
Tlaková níže na Jadranu, až 70 uzlů v poryvech
V neděli bude přes Jadran přecházet tlaková níže od severozápadu. Předpovědní modely se liší, ale podle nejpoužívanějšího ECMWF by kolem poledního jižně od Istrie měla foukat bóra v poryvech přes 70 uzlů.