Nejbezpečnější místo za plavby
Zkušený jachtař ví, kam umístit za plavby konvičku s čajem, kde má své místo hrnec s polévkou, kde se bude cítit bezpečně talíř s nakrájeným ovocem. U charterových posádek často tato znalost chybí.
Za plavby na plachetnici jsou v kuchyni jen dvě bezpečná místa na odložení čehokoli, co nechceme dát do skříňky. Je to dřez, pokud ho zaplníme tak, aby předměty v něm byly stabilní a vařič. Na ten se často zapomíná.
Přijdeme-li na palubu charterové jachty, je obvykle vařič v kuchyni zaaretovaný, aby se nemohl naklánět (uklízečkám se lépe myje). Jakmile povolíme aretaci (zástrčka dole pod troubou) vařič se může naklánět zprava doleva, podle náklonu lodě. Je to užitečná maličkost, která umožňuje vaření za plavby. Na vařiči by dále měly být nastavitelné packy, které fixují při vaření hrnec na místě. Tyto packy jsou na charterových lodích obvykle demontované a ztracené, nebo demontované a uložené ve skříňce či šuplíku poblíž.
Foto Hanse Yachts
Zeleně označená je západka, která fixuje vařič.
Chceme-li za plavby někam uložit hrnec s čajem, bude mu nejlépe právě na vařiči, pokud ho zafixujeme již zmíněnými packami. I při velkém náklonu bude hrnec na vařiči v bezpečí.
Samozřejmě platí pro vařič, který není zaaretovaný. To je třeba si vždy ověřit. Někteří suchozemští kuchyři (-ky) se u naklápějícího se vařiče cítí nejistě a rádi ho kdykoli to jde, zase zajistí. Pak ovšem výše zmíněné nepaltí…
1117
Související články
Vaše první plavba
Vaše první plavba
Vyplouváte poprvé na moře ve funkci skippera. Poprvé máte zodpovědnost za celou loď a posádku. Jak se zachovat, aby týden proběhl bez stresu a beze škod?
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.
Spotřeba paliva u lodních motorů
Spotřeba paliva u lodních motorů
Jaká je hodinová spotřeba lodních motorů na jachtách, na kterých nejčastěji vyplouváme? Je pravda, když vám pracovník charterové společnosti tvrdí, že spotřeba motoru je 6 litrů na hodinu?
Jednoduché refování bez chyb
Jednoduché refování bez chyb
Klasického refování hlavní plachty se někteří bojí. Při správném postupu je to otázka desítek vteřin, maximálně pár minut. Je ale třeba se dobře připravit a vyvarovat chyb.