Daniel Vodička / pondělí 17. července 2017 / Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost, Motorové jachty Nehody v turistickém ráji Chorvatsko se stalo v důsledku mezinárodní situace posledních dvou let turistickým rájem. Mnoho turistů také znamená mnoho nehod. Stačí, aby zafoukal vítr. Jadran není jako Slapy, jak si někteří myslí. Když přijde bouřka nebo zafouká bóra, bojují mnozí o život. To je i případ posledních dnů. Pomorska policija měla v Chorvatsku napilno. Před dvěma dny kolem osmé večerní zachraňovala policie a loď kapitanátu 16 osob ze 4 šlapadel nedaleko splitského přístavu. Na linku 112 zavolal šestnáctiletý šlapadlář poté, co celá skupinka zjistila, že v bóře nepatří šlapadlo mezi bezpečné dopravní prostředky. Všechny se podařilo zachránit, čtyři šlapadla však byla odnesena bórou do noci. Ve vlnách se je nepodařilo zachránit. Dnes ráno v 0130 začalo v Makarské pátrání po romantické dvojici, která se vydala na šlapadle na moře. Ve 0250 byli nalezeni 0,8 mil západně od Makarské. Šlapadlo zachráněno a odtaženo, dvojice skončila na policii. Další šlapadlisté byli zachraňováni na Istrii nedaleko Poreče. Na moře vypluli v 0340 a po nějaké době se převrhli. Asi šlapadlo ztratilo rovnováhu. Dva doplavali na břeh, dva ne. Po těch se úspěšně pátralo. Včera probíhalo také pátrání po dvou kajakářích nedaleko Unije. Bóra byla i na statné pádlaře příliš. Po více než třech hodinách byli nalezeni na moři a zachráněni. Jeden prochladlý na kost skončil ve špitálu. O tragické nehodě českého gumáku mezi Korčulou a Pelješacem pravděpodobně víte. Pětimetrový gumák s 75 HP motorem se srazil s 10 m dlouhou chorvatskou jachtou s motorem o výkonu 140 HP. K nehodě došlo v 2237 a podle svědků byly obě lodě osvětleny. Český občan, Skipper gumáku, byl po nehodě nezvěstný. Včera již chorvatští záchranáři jeho tělo našli… Výsledky vyšetřování nehody zatím nejsou známy. Co je důležité pro ostatní, nepodceňujte osvětlení lodí a člunů a berte navíc v úvahu, že na světelném pozadí může být druhá loď snadno přehlédnuta. Proto vozte s sebou navíc silnou baterku, abyste na svoji polohu byli schopni upozornit. Z nehod starších jen jednu, která by měla být poučením jak pro všechny skippery motoráků, tak pro plavce. K nehodě došlo nedaleko přístavu Mali Lošinj. Plavec se z Lošinje vydal na ostrůvek Zabadorski vzdálený 150 metrů. I když je v Chorvatsku povoleno plout rychleji než 12 uzlů až 300 m od pobřeží, přesto byl přejet a těžce zraněn motorovým člunem. S motorovými čluny jezděte ve skluzu až 300 m od pobřeží. Nikoli blíže. Přehlédnout plavce není problém a v případě nehody ve vysoké rychlosti je vaše vinna nezpochybnitelná. Poučení pro plavce. Pokud můžete, plavte jen podél břehu, kde jste v bezpečí. Předchozí článek To bude drahé kotvení… Další článek Když se nevejdete pod most Vytisknout 7576 Tagy: PelješacnehodaKorčulašlapadloUnijeLošinjMakarskáSplit Související články Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět Na palubě občas zaslechnu dotaz, jestli se jachta může převrátit. Pro uklidnění odpovídám, že teoreticky ano, ale vrátí se zpět. To nejisté uklidní. Protože je nechci zneklidňovat, nedodám skryté ale… Kde se stala chyba Kde se stala chyba Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé. Checklist znamená bezpečí Checklist znamená bezpečí Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět Jachta se může převrátit, ale vrátí se zpět Na palubě občas zaslechnu dotaz, jestli se jachta může převrátit. Pro uklidnění odpovídám, že teoreticky ano, ale vrátí se zpět. To nejisté uklidní. Protože je nechci zneklidňovat, nedodám skryté ale…
Kde se stala chyba Kde se stala chyba Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.
Checklist znamená bezpečí Checklist znamená bezpečí Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Kde je teď Milan Koláček? Kde je teď Milan Koláček? středa 10. prosince 2025 Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....
Martinik – Lorient za 12 dnů. Vyjde to? Martinik – Lorient za 12 dnů. Vyjde to? pátek 5. prosince 2025 Martinik – Lorient za 12 dnů. Vyjde to?Milan Koláček nakonec vyplouvá z Karibiku až tuto neděli a popluje přímo do Lorientu v Bretani. Vzdušnou čarou 3500 mil. Jak dlouho bude...
V Lorientu odhalili bestii V Lorientu odhalili bestii pátek 5. prosince 2025 Ve středu navečer byl poprvé představen veřejnosti nový offshore trimaran Gitana 18. Oceány přelétne na křídlech. V unikátní stroj s celou řadou revolučních řešení.
Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? čtvrtek 17. dubna 2025 Jak jste na charteru spokojeni s lodním dalekohledem? Používáte ho vůbec? Dan Přívara na kurzech nyní porovnal tento mlhu produkující produkt se dvojicí výborných dalekohledů Steiner.
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy pátek 12. prosince 2025 V čem jsou Lodní noviny katastrofálně slabé? Je to v reklamě. Neumíme dělat reklamu. Reklamu na Lodní noviny, reklamu na naše kurzy, reklamu na naše plavby. Předpokládám, že jste nikdy...
Trimování jednoduše - kosatka Trimování jednoduše - kosatka pátek 12. prosince 2025 V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci.
Umíte stát pohodlně na místě? Umíte stát pohodlně na místě? čtvrtek 11. prosince 2025 Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a...