showTop
× Search
Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk

V levnějších barech a restauracích se začíná šířit nervózní šeptanda. Vypadá to, že v příštích dvou letech bude na trhu nedostatek alkoholu. Týká se to především levnějších druhů, dražší značky a archivní ročníky zatím nejsou v ohrožení.

Protože výroba běží stále na plný plyn, na vině bude větší spotřeba. Kdo je tím žíznivcem, který změní poměry na světovém alkoholovém trhu a bude konkurovat pijákům levných destilátů?

Navzdory vysoké spotřebě to nebudou ruští muži. Jejich spotřeba je již po mnoho desetiletí na vrcholu lidských možností, proto se tam změny neočekávají. Také polští milovníci dobré nálady jsou ve své specializaci ve světové špičce, ani zde však větší spotřeba není na dohled. Celý Balkán miluje pálené, ale až na výjimky si vystačí s domácí produkcí. A tak tomu má být i nadále.

Tedy kdo? Kdo vypije o tolik více, že to vychýlí misky vah na stranu nedostatku?

Maersk

Maersk. Dánské rejdařství Maersk. Nikoli proto, že by zaměstnanci rejdařství chtěli strávit následující rok ve stavu bez vědomí. Ne, ne, zaměstnanci za to nemohou. To lodě Maersk vženou slzy do očí milovníkům levných lihovin.

Příští rok Maersk spustí na vodu několik nových kontejnerových lodí, které budou poháněny zeleným methanolem. A protože methanol se z laického pohledu liší od ethanolu jen přidáním písmene M na začátek slova, pustí se do výroby paliva výrobci levných lihovin. Cena litru zeleného methanolu je sice výrazně nižší než cena Tuzemského umu, ale není třeba se zabývat balením do láhví a výrobou etiket. Navíc množství, o které se jedná, je pro akcionáře lihovarů jen těžko odmítnutelné.

Jedna kontejnerová loď o kapacitě 15 000 TEU má motory o výkonu cca 80 000 kW. Spotřeba je tedy 80 000 x 0,165 (měrná spotřeba kg/kWh) tedy 13 200 kg/h, takže 13 200 x 24 je 316 000 kg za den. Po zaokrouhlení 320 tun na jediný den a jedinou loď. Samozřejmě standardního paliva. Předpokládejme ale, že spotřeba metanolu bude stejná.

Kolik jich bude?

V první polovině roku 2024 to budou první dvě lodě, ve druhé polovině bude následovat další čtveřice. Celkem Maersk objednal 24 lodí. Dvanáct z nich bude mít kapacitu 16 000 TEU, 6 o kapacitě 17 000 TEU a 6 menších 9000 TEU.

Spotřeba na den

Výpočet spotřeby těchto pijáků metanolu si zjednodušíme.

24 x 320 tun = 7680 tun metanolu pro 24 lodí Maersk na jediný den. Za 10 dnů je to 76 800 tun, za sto dní by to bylo… By to bylo… By to byl složitý výpočet.

Zůstaňme u 10 dnů a celé flotily. Přepočteme množství spotřebovaného paliva na čísla, která jsou pro návštěvníky barů představitelnější. Po tomto výpočtu bude jasné, že ani likérka v Božkově nestihne vyrábět jak pro Maersk, tak pro konzumovatele umu.  

76 800 tun přepočítáme nejprve na litry. To bude přibližně 76 800 000 litrů a nějaké drobné (pro jistotu)

A nyní na běžné panáky velikosti 0,05 l. Těch bude…

153 600 000 panáků. Více než 153 milióny panáků! Tolik spotřebuje nově vznikající flotila Maersk za pouhých 10 dnů své plavby. A to ani nedopluje z Asie do Evropy.

Na těchto přesných číslech je vidět, že svět milovníků silnějšího alkoholu se otřese v základech.

 

Poznámka redakce: Některé informace v článku se nepodařilo ověřit z více nezávislých zdrojů.

 

Předchozí článek Tesla neprojde. Spolupráce odborů izoluje Švédsko
Další článek Antifouling jed, nebo spása? Část 5
Vytisknout
1360

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu