Jan Koukal / čtvrtek 8. února 2018 / Kategorie: Technika plavby, Stavba a údržba Nebezpečný rolfok? Rolfok dnes najdeme téměř na všech plachetnicích. Vynikající pomocník, bez kterého si dnes mnozí nedovedou plavbu představit. Někdy však dokáže nepříjemně zaskočit. V nejnevhodnější chvíli. Možná se vám to už stalo. Sílí vítr a vy zmenšujete genu. Už vám zbývá vpředu jen kapesník. Najednou se něco stane a celá gena je venku. Bouřlivý vítr se jí snaží rozervat. Plachta lomcuje se stěžněm, ničí se o sálingy a vy se k ní bojíte přiblížit. Co se stalo? Selhala spoušť rolfoku, tedy lano, kterým se gena smotává na rolfok. Jak je to možné? Důvody mohou být dva. Selhalo upevnění lana na rolfoku, nebo samotné lano. Nejprve se podívejme na druhý případ. Lana, která na jachtách používáme, potřebují občas vyměnit. To se týká i spouště rolfoku. I když se zdá, že je to lano minimálně namáhané. Proto ho obvykle nikdo nevymění, dokud nepraskne. Vzhledem k tomu, o jak důležité lano se jedná, by mělo být vyměňováno preventivně. Někdo říká jednou za rok. To je asi přehnané, ale určitě ve chvíli, kdy se na něm objeví jakékoli poškození. K závadě ale může dojít také v upevnění spouště na bubnu rolfoku. Neblaze proslulé jsou v tomto směru často používané rolfoky Furlex od Seldenu. Lano je uchyceno uvnitř bubnu rolfoku v labyrintu, do kterého je přitlačeno hliníkovým plechem drženým samořezným vrutem v umělé hmotě. Zde dochází často k tomu, že při kompletaci jachty je samořezný vrut málo dotažen. Z obavy o stržení závitu. Pak se stane, že se konec spouště uvolní. V případě tohoto konkrétního rolfoku je nepříjemnost o to větší, že k opravě je nutné buben rolfoku rozebrat. Na přídi ve vlnách to bude s určitostí znamenat ztrátu některých nepostradatelných dílů. Co ale dělat s plachtou, která se snaží smést z přídě kohokoli, kdo se přiblíží? V první chvíli budeme muset odpadnout až téměř na zaďák. Zdánlivý vítr tak zeslábne a plachta se navíc přestane mlátit o takeláž. Nyní je čas se připravit na spuštění plachty. Připravíme si výtah na vinšnu a pošleme co nejvíce postradatelných členů posádky na příď, kde budou plachtu stahovat. Samozřejmě by měli být uvázáni. Jakmile je vše připraveno, kormidelník vyostří tak, aby gena byla co nejblíže palubě, ale nemlátila se o takeláž. V ten okamžik začneme ihned pouštět výtah a posádka na přídi se snaží plachtu stahovat dolů na palubu. Může to jít špatně, drážka v rolfoku je dost těsná. Přitom je třeba stahovat plachtu v celé délce na přední palubu. Nebude to vůbec snadné. Je třeba zapnout veškeré síly a um k tomu, aby se to podařilo. Útěchou může být, že nejhorší je začátek, s každým dalším metrem to jde lépe a lépe. Vzhledem k náročnosti celé akce je výrazně jednodušší pravidelná kontrola spouště a její výměna. Předchozí článek Předsezónní akce Sea-Line s Lodními novinami Další článek Vydělat na vlastnictví jachty? Vytisknout 8821
Vynikající film na dnešní večer Vynikající film na dnešní večer pondělí 23. září 2024 Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The...
ČANY Offshore Cup odstartován ČANY Offshore Cup odstartován pondělí 16. září 2024 V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...
Palagruža Cup Palagruža Cup čtvrtek 12. září 2024 Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Návyková Beneteau First 36 Návyková Beneteau First 36 čtvrtek 10. srpna 2023 Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...
Když třepe zadní lem plachty Když třepe zadní lem plachty pondělí 23. září 2024 Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy pondělí 23. září 2024 Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Zkusíme to, uvidíme Zkusíme to, uvidíme neděle 22. září 2024 Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.