Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Je-li na palubě spinakerový peň, je možné plout na motýla. Je to ale kurz, který je náročný na pozornost kormidelníka a ve větších vlnách může být bezpečná plavba na motýla nerealizovatelná.
My jsme ale uvedli, že spinakerový peň nemáme. Co dělat v takovém případě, kdy je bez pně gena nestabilní?
Křižování po větru
Můžeme plout na zadoboční vítr a křižovat po větru. Výhodou tohoto kurzu je, že gena jasně avizuje, kdy příliš odpadáme a pouštíme se moc po větru. Avizuje tedy blížící se nebezpečí nechtěné halzy. Plujeme-li na zadobok a stále odpadáme, gena se v jednu chvíli schová za hlavní plachtu a začne padat, není už více nafouknutá. V takové chvíli je třeba vyostřit, změnit kurz mírně proti větru.
Pro tento kurz je vynikající využití autopilota ve WIND módu. Nastavíte přibližný kurz na vítr a odpadáte po stupních. Jakmile začne gena padat, vrátíte se pár stupňů zpět.
Plujete-li tímto stylem, podaří se vám držet úhel cca 130° na zdánlivý vítr (tedy AWA) Vítr skutečný bude přicházet z cca 140 – 150° TWA.
Plavba na genu
Druhou možností je plavba jen na genu. Tento styl plavby je vhodný na starších jachtách s větší, nebo dokonce velkou genou. Na moderních lodích s malou kosatkou je plavba pomalá, protože plocha plachty je malá. Výhodou plavby jen s genou je, že můžeme plout i přímo po větru a nehrozí nebezpečná halza hlavní plachty. Plavba je jednoduchá a bezpečná, jachta je na kormidle dobře ovladatelná.
Na některých jachtách jsou možné obě možnosti, na jiných je rozumné jen křižování po větru. Rychlost přibližoivání se k cíli (VMG) se nebude příliš lišit. Na lodích, kde můžeme díky pni využít motýla, je tato plavba rychlejší. Jak jsme však již zmínili, vyžaduje více pozornosti. Například v noci může být lepší zvolit jednodušší a konzervativnější variantu plavby jen s genou.
Závodní jachtaři jistě opět namítnou, že je vše špatně, a že je třeba použít spinaker, genaker... Když ho ale nemám...
4922
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.