showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Návod na pohodovou plavbu 4

Návod na pohodovou plavbu 4
Daniel Vodička

Návod na pohodovou plavbu 4

Končící týden na charterové jachtě znamená nezbytnou návštěvu čerpací stanice. Zkušenější už vědí, o čem mluvím. Páteční houf lodí před benzínkou je velmi stresující a časově náročný. Jak se nepříjemnému zabíjení času vyhnout?

Doplňování nafty v pátek odpoledne je problematické především v oblastech, kde je jedna pumpa a hodně charterových jachet. V Chorvatsku jde například o Split, Biograd, Sukošan, Zadar a samozřejmě mnohé další přístavy. Co s tím?

Je to jednoduché. Nenechávat tankování na poslední chvíli.

Zeptat se...

Už při přebírání lodě na začátku týdne je dobré se zástupce charterové společnosti zeptat, jestli je možné načerpat plnou již ve čtvrtek, abyste se vyhnuli nepříjemným frontám. Pokud to nebude daleko, obvykle vám charteroví pracanti řeknou, že ano. Obvykle, ale ne vždy, na to pozor. Proto je třeba se zeptat.

Zde je nutná malá vsuvka týkající se spotřeby. Vezmeme-li v úvahu čtyřkajutovou jachtu délky 45 stop (cca), bude mít spotřebu například 3,5 litru na hodinu při plavbě pod 2000 otáček. Moderní jachta popluje na klidné vodě rychlostí cca 6 uzlů. Máme-li to do maríny např 20 mil, bavíme se o cca 10 litrech nafty. To se na ukazateli stavu paliva neprojeví. A pokud si dáte záležet, a na konci plnění budete pouštět pistoli pomalu, garantuji vám, že i při dojetí do maríny budete mít v nádrži více, než většina těch, co tankovala před marínou.

Ještě jednou připomínám, že je dobré mít povolení od charterové firmy a pořádně nádrž doplnit. Pak jste krytí jak před charterovou firmou, tak před vlastním svědomím. Schovejte si účet. Zkušený charterový pracant podle litrů a motohodin pozná, jestli jste dolili do plné.

Pokud byste tankovali dále, můžete vzít do kanystru 20 l nafty. To by mělo být množství, které vyjedete za cca 40 mil.

Není pumpa jako pumpa…

Koukejte se po pumpách v okolí, nespoléhejte se na domovskou marínu. Právě tyto pumpy bývají nejplnější. Pokud například máte loď ze Sukošanu nebo Zadaru v Chorvatsku, zkustě zadarský přístav Gaženica. Je tam veliká, pěkná a obvykle prázdná pumpa.

Ve střední Dalmácii v okolí Splitu je nejlepší čerpačka v maríně Baotić v Segetu. Tato pumpa obslouží i více než 10 lodí najednou. Proto tam nebývají dlouhé fronty. Problémem ale je cena, která je někdy výrazně vyšší než kdekoli jinde. Místní cenotvůrci jsou velmi odvážní. Podle zpráv, které máme, s cenou hýbou i v průběhu týdne. Pátek je nejdražší.

Upozornění na závěr

Pokud se vám při přebírání lodě nezdá stav nádrže, zajeďte ihned k pumpě. Možná tam načerpáte 5 litrů a není o čem mluvit, možná 50. A to už zamrzí. Schovejte si účtenku pro pozdější debatu s pracovníkem charterové společnosti.

1052

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu