showTop
× Search
Navigace odhadem? Jaká je nepřesnost?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Navigace odhadem? Jaká je nepřesnost?

Před dvěma dny jsme zveřejnili výsledek navigačního příkladu, který se objevuje na kapitánských zkouškách. V reakcích na internetu jsem se dočetl, že s trochou praxe je možné se pustit do náměrů a kurzů odhadem. Nyní bych chtěl ukázat, kam bychom se navigací odhadem dostali.

Navigační příklad se odehrává v Chorvatsku, na místech, která mnozí znají. Celkem jde o uplutí vzdálenosti cca 15 mil. Pojďme si ale říci, že oblast neznáme. I vzdálenost by mohla být delší… A mohlo by to být v noci, kdy je orientace ztížena. nedoplujeme-li přesně, nevíme, kde jsme. 

Zdroj Hrvatski hidrografski zavod

Zdroj Hrvatski hidrografski zavod

Nepřesnost u náměrů odhadem. Body A a B jsou dva výsledky nepřesnosti, odkud poplujeme dále.
Nejprve si vysvětlíme první mapu. Na vzorovém příkladu máme tentokrát vyneseny nejen náměry, ale i nepřesnosti náměrů. Na klidné vodě s dostatkem praxe je nepřesnost náměrů 2°. Na vlnách (a bez praxe) se nepřesnost zvětšuje. Běžná nepřesnost za takových podmínek je 5°. U každého náměru máme vynesený zelený sektor, který značí náměr +/- 5°.

Pak zde máme ještě červený sektor, který je pro náměr odhadem (jak se o tom psalo v naší facebookové skupině). Pokud je kormidelník mistr v odhadu, bude mít náměry s přesností (respektive nepřesností) +/- 10°. To je červená výseč. Vezmeme-li nyní v úvahu jen dvě extrémní nepřesnosti v náměrech (ze čtyř), dostaneme body A a B.

Zdroj Hrvatski hidrografski zavod

Zdroj Hrvatski hidrografski zavod

Pokračujeme nadále v nepřesnostech. Barevné kužely vyznačují, kam se můžeme dostat.
Z každého z těchto bodů poplujeme kurzem vodou KV = 255° (pro přehlednost jsme vymazali nepřesnosti náměrů). A protože se bavíme o odhadu kurzu, tak budeme zase vycházet z odhadu +/- 10°. To jsou červená a modrá výseč.

Znovu budeme brát v úvahu extrémní nepřesnosti. Uplujeme 4,5 míle a změníme kurz vodou na KV=356°. Znovu vytvoříme výseče +/- 10°° pro navigaci odhadem. A nyní zjistíme, že tímto způsobem doplujeme na Gangorol, na Pašman, na Vrgadu, do Pakoštane… Vzdálenost do cíle bude někde mezi 8,5 a 11 mílemi. To znamená ETA mezi 18:50 a 19:40.

Vím, že se bavíme o terestrické navigaci, kterou už dnes obvykle nepoužíváme. Ale přesto stojí za to si uvědomit, že i v přesné navigaci je přítomno mnoho nepřesností. A popustíme-li nepřesnosti uzdu, například při odhadu náměrů a kurzů, dostáváme se mimo hranice přesnosti do sfér nepřesností.

V hlubokém a dobře značeném Chorvatsku se pravděpodobně nic nestane. Ale v takovém Finsku by podobná nepřesnost mohla znamenat, že budeme chudší o kauci.

 

 

Předchozí článek Nejbezpečnější místo za plavby
Další článek Nouzová signalizace na moři
Vytisknout
806

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu