showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

Náš tým na Jabuce
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Náš tým na Jabuce

Naše týmy byly znovu na Jabuce vidět. Přinášíme zprávu od Martina Pospíšila, který se zúčastnil ve složeném týmu Jachtklubu Brno a SPG.

Na letošní o rok odložený 18. ročník chorvatského závodu Jabuka se sjelo natěšených 101 lodí. Loni nepomohlo ani moto závodu "koronaviru navzdory" a legendární ukončení závodní sezony bylo na poslední chvíli úřady zakázáno.

Náš tým měl na Jabuku pronajatou  loď Mollo Longo Tuttatrieste 2, což je zhruba stará prodloužená TP 52, přejmenovaná dle firmy majitele na Toto Travel Tutatrieste. Na tak velkou loď už musí být pořádná posádka minimálně 12 zkušených jachtařů, proto se spojily týmy SPG a Jachtklub Brno, které doplnil chorvatský majitel Mario Hrivoj a dva jeho kámoši.

Po riskantním startu na nejlepším místě u Prviče jsme z brutálního propletence lodí vystřelili druzí, těsně za sesterskou lodí Molo Longo I. Pak jsme tuto vedoucí loď asi po půlhodině pronásledování v sílícím větru převážně směru bora (severovýchodní) na megaplachtu Code 0 před prvním otočným bodem užvejkali v návětří a na pár vteřin jim shodili jejich velký genaker (cca 300 m2) a užívali si vedení. Vítr nám ale uvadal a megajachty se před nás se zbytky starého větru od pevniny tlačily vrchem i spodem.

Před Jabukou za svítaní se navzdory všem předpovědním modelům překlaplo nastupující jugo (jihovýchod) na jihozápad a touto nečekanou dominantní změnou větru byli všichni najížděči doleva v háji. To znamená že po roky používaná a osvědčená strategie zůstat co nejdéle u pobřeží u Rogoznice směrem k Visu a být tak nejblíže předpovídanému novému jihovýchodnímu větru. A letos najednou prásk, jugo v noci ani ráno nedorazilo.

Na dvě vedoucí megajachty VOR60 Cleansport one a Vallicelli 60 jsme rychlostně neměli žádnou šanci a pro jejich navigátory navíc asi změna větru nebyla tak zcela nečekaná. Prostě za svítání se ze tmy vynořily zprava a bylo vymalováno.  Přestože měli pomalejší konzervativní start a nechaly nám slušný náskok, tak ho během prvních nočních hodin lehce smázli a po otočení Jabuky a vytažení genakerů byly za chvíli nenávratně fuč.

Sesterské Molo Longo I. nám nasadilo za Jabukou útočnou halzu doprava do nepatrně lepšího větru a za hoďku už bylo cca čtvrt míle před námi. Pak následovala naše genakerová stíhačka, střídání na těsné třetí místo a z toho vyplývající dramatický match race s nervy až do cíle. To vše doprovázeno bouřkovými efekty deště, vichru a blesků. Bronzová medaile overall se počítá, pro nás to je jako kdybychom vyhráli. Závodu se účastnilo i mnoho dalších českých posádek, ze kterých musíme vyzdvihnout další super výsledek, který zajel tým HEBE vítězstvím v hendikepu ORC.
 

Výsledky najdete níže na stránce zde.

2061

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu