showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Náročná situace v Hramině

Náročná situace v Hramině
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Náročná situace v Hramině

Přístavy mají svá specifika. Ta vyžadují specifický přístup. Příkladem může být charterové molo v maríně Hramína na Murteru. Hloubka je malá a mooringová lana vedou daleko v malé hloubce pod hladinou. Pokud se k tomu přidá silná bóra, začíná hlavobol.

Popis situace

Stojíte zádí k molu, silný vítr vane z boku. Vaše jachta má 40 stop, jeden list kormidla a příďový propeler. Jste natlačeni v úzké mezeře, kde vězíte jako špunt v láhvi. Na vaší závětrné straně je vysoký katamaran, mooring je uvázán vysoko, proto se táhne daleko od přídě v nebezpečně malé hloubce. Na návětrné straně stojí jachta menší než vaše. Potřebujete vyplout po větru, ale máte strach, abyste nenajeli na mooring vedle stojícího katamaranu. Co s tím?

Nejdřív myslet..

Celou situaci je dobré si pečlivě promyslet. Potřebujete vyplout dopředu, přitom by vás neměl vítr snést do mooringu vedle stojícího katamaranu. Zároveň není možné z úzkého místa vyplout rychle, protože jachty jsou natlačené jedna na druhou. Budete tedy pomalu vystrkovat příď, kterou vám bude vítr chtít snášet.

Jak bezpečně vyplout

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Nejdříve můžeme odvázat závětrné lano.
Nastartujeme si motor a odvážeme závětrné záďové lano (1).

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Kormidlo proti větru, přední chod a můžeme odvázat mooring.
Nyní zařadíme přední chod a stočíme kormidlo proti větru. Přidáváme plyn, dokud nevidíme, že má příď tendenci se stáčet proti větru. V té chvíli můžeme odvázat mooring (2). Pokud by zrovna vítr zesílil do poryvu, počkáme. 

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Uvolníme návětrné lano vyplouváme a držíme příď proti větru příďovým propelerem.
Čekáme, až vítr zeslábne. Odvážeme návětrné lano (3). Nyní vyplouváme pomalu z místa, kde jsme namačkáni mezi fendry a používáme příďový propeler, abychom udrželi příď proti větru (aby loď nezamířila do mooringu katamaranu).

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Aby vítr nenatlačil jachtu do nebezpečného mooringu, držíme příď příďovým propelerem a kormidlo stočíme po větru.
Protože jste měli kormidlo stočené proti větru, záď má při vyplouvání tendenci se tlačit na katamaran a do závětrného mooringu. Abyste tomu zabránili, stočíte kormidlo po větru a o to více si pomáháte příďovým propelerem, abyste podrželi příď proti větru. Tlačíte celou loď proti větru.

Poznámka

Vítr má tendenci tlačit příď i celou vaši loď směrem do mooringu katamaranu. Příď tam nepustíte, proti větru ji držíte příďovým propelerem. Vítr ale tlačí i zbytek lodě do dlouhého a mělkého mooringu katamaranu. Zde si ale pomáháte tím, že máte kormidlo stočené po větru, tedy tlačíte záď kormidlem a prop washem proti větru.

Držíte si příď i záď a vaše jachta nesplouvá. Nemusíte být nijak extra rychlí a bezpečně vyplujete.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Je-li vpředu na otočení málo místa, zařadíme na chvíli zpátečku, vítr jachtu dotočí.
Tímto způsobem podržíte loď proti větru až k místu, kde je dostatečná hloubka k přejetí mooringu. Zde stočíte kormidlo po větru a můžete si pomoci i příďovým propelerem po větru. Pokud by bylo před vámi málo místa, zařadíte zpátečku. Vítr vám pomůže stočit příď a vyplouváte.

Poznámka

Protože kormidelník bude mít plné ruce a smysly práce s kormidlem, plynem a zádí, na kterou se tlačí okolní jachty, může být řešením, že s příďovým propelerm pomůže některý gramotný člen posádky. 

Pokud se chcete přístavní manévry naučit, máme pro vás vynikající knihu vlastní produkce. Nebo vás je naučíme na našich kurzech. Jednodenní kurzy v ČR, třídenní kurzy v Chorvatsku. Na jednotrupé jachtě, nebo na katamaranu (vyprodáno). 

5683

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu